Alles wat je moet weten over Google’s Mobile First Index

Iets meer dan een jaar geleden is de mobile first index door Google geïntroduceerd. Bij het ranken van websites zal Google meer en meer de mobiele functionaliteit van een website beoordelen. Waarom? Sinds 2015 vinden zoekopdrachten in toenemende mate plaats op mobiele devices. Wat betekent dit voor jou? Moet je SEO strategie om? Lees snel verder!

Mobile First Index: Hoe werkt het?

Voordat het algoritme van Google besluit welke ranking een website krijgt moet deze eerst geanalyseerd worden. Een bot van Google ‘bezoekt’ de website, leest de teksten en klikt rond op de links. Het resultaat van dit crawlen heeft direct invloed op de ranking van de pagina en dus hoe hoog deze in de zoekresultaten zal belanden. Crawlen gebeurde tot 2015 altijd op de normale versie van een webpagina. Met mobile first index bezoek de bot van Google expliciet de mobiele variant van een webpagina. Er wordt dus voornamelijk gekeken hoe een webpagina functioneert op een mobiele telefoon.

Mobile first index verkeert nog in een opstartfase. Niet alle gebruikers krijgen bijvoorbeeld nu deze zoekresultaten te zien; de meeste mensen zien nog zoekresultaten van de ‘normale’ indexing. Maar de koers is ingezet: in de toekomst zal de Google database enkel bestaan uit pagina’s die geanalyseerd zijn volgens de mobile first index.

Wat betekent Mobile First voor jou?

Beheer je nu een website? Dan is het belangrijk dat je de ontwikkelingen in de gaten houd. Zorg dat je weet wat de impact zal zijn voor de zoekresultaten van jouw pagina. Als je pagina nog geen aparte mobiele variant heeft dan is er voor mobile first index (nog) niets aan de hand. Google zal dan de enige beschikbare website analyseren. Maar als deze pagina niet is geoptimaliseerd voor mobiel gebruik, dan zal op de midden- of lange termijn de ranking hiervan dalen. Want Google zal pagina’s die mobiel vriendelijk zijn belonen, en pagina’s die dat niet zijn belanden dus automatisch lager in de ranking.

Als je wel een mobiele site hebt dan is het belangrijk dat alle content en links zoveel mogelijk overeenkomt met de fullscreen versie. Op die manier kan Google de juiste content analyseren. Als de mobiele site minder inhoud heeft dan je standaard pagina, dan zul je echt actie moeten ondernemen. Google zelf beveelt het aan om een responsive webpagina te gebruiken.

Check of je pagina mobielvriendelijk is

Gelukkig maakt Google het je niet alleen maar lastig. Het bedrijf heeft een service beschikbaar gesteld waarmee je kan checken hoe een webpagina door de bot wordt geanalyseerd. Login in de Google Search Console en klik op “crawl”. In het menu wat verschijnt klik je op “Fetch as Google”. Selecteer “mobile smartphone” uit het uitklapmenu naast “Fetch”. Hiermee verzeker je jezelf ervan dat de bot een mobile first analyse maakt.

De tool zal je precies laten zien hoe de crawler je website bezoekt. Met deze data kan je een goede inschatting maken van hoe mobiel vriendelijk je website is.

Google is altijd in beweging en blijft innoveren. Het is als websitebeheerder belangrijk hier tijdig op in te springen en een proactieve houding te hebben. Ga je pas aanpassingen maken als een verandering compleet is doorgevoerd dan ben je waarschijnlijk al te laat.

Hoe zorg jij dat je site zo mobiel vriendelijk mogelijk is?

Website keuring - uitleg video
Video afspelen
Facebook
Google+
Twitter
LinkedIn