Behaal je doelstellingen met Social Media

Social media zijn niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Voor bedrijven is het de ideale manier om je doelgroep te bereiken. Daarnaast kun je er fantastische nieuwe ideeën opdoen. Elon Musk (de CEO van Tesla) staat bijvoorbeeld bekend om zijn slimme Twitterinteracties met klanten. Hij vraagt ze direct wat ze missen in het huidige aanbod, en heeft binnen een half uur een enorme lijst met verbeterpunten voor zijn producten. Zonder de tussenkomst van een kostbaar onderzoeksbureau!

En dat is nog meer een enkel klein voorbeeld van de kracht van social media. Hoe kan social media helpen jou als ondernemer je doelstellingen te halen? We geven je vijf tips waarmee je direct aan de slag kan!

1- Focus op je doelgroep

Het kennen en begrijpen van je doelgroep is een vereiste voordat je succesvol gebruik kan maken van social media. Het is essentieel dat je weet op wie je je pijlen richt. Hierdoor ben je in staat om te focussen op het maken van een verbindingen met het juiste publiek. De beste manier om dit te doen is het creëren van buyer persona’s. Dit zijn beschrijvingen van de verschillende typische soorten klanten die producten of diensten van jou afnemen. Schets voor iedere persona de uitdagingen en interesses maar ook de moeilijkheden waar hij(of zij) mee te maken heeft. Stel vervolgens de inhoud van je social media posts af op deze eigenschappen van je doelgroep.

2. Post met een duidelijk doel

Iedere post of share op social media moet een doel hebben. Wil je meer traffic naar je pagina genereren? Wil je je betrokkenheid laten zien bij een bepaald onderwerp (met likes, shares en reacties) Of ben je keihard op zoek naar aquisitie? Als je een doel hebt dan is het veel eenvoudiger om de inhoud hierop aan te passen. Grote kans dat je je doel bereikt!

3. Deel waardevolle content

Het delen van waardevolle content vormt de kern van elke effectieve social media marketingstrategie. Door nuttig advies, tips en expertise aan te bieden investeer je in het beeld dat jouw klanten hebben van je bedrijf en merk. Het doel is dus niet om alleen je producten en diensten te promoten maar om waarde te delen zodat je volgers je merk zien als een geloofwaardige, waardevolle bron van informatie.

4. Ben sociaal!

Het mooie aan sociale media is dat het tweerichtingsverkeer is. Het is dus niet de bedoeling dat je strakke content deelt en rustig achterover leunt om te zien wat er vervolgens gebeurt. (Kijk ook weer naar Elon Musk!) Reageer, like en deel ook content van je volgers. Je kan zelfs bestaande en potentiële klanten persoonlijke berichten sturen om waardering voor hun steun te laten zien. Dit soort kleine gebaren hebben vaak een enorme impact!

5. Test je resultaten

Allemaal heel mooi en aardig dat sociale gedoe, maar aan het einde van de dag moet er gewoon een boterham verdiend worden toch? Sociale media is een tool waar je op de midden- en lange termijn absoluut de vruchten van plukt. Maar om te weten of je op de juiste weg zit is het belangrijk om te testen of je inspanning het gewenste effect hebben bij je publiek. Gebruik een van de vele beschikbare analysetools waardoor je er achter komt welke posts en shares de meeste betrokkenheid bij jouw merk of bedrijf generen en welke stukken minder. En pas vervolgens je strategie hier weer op aan!

Door deze eenvoudige tips te gebruiken zul je zien dat je jouw strategie voor social media in de juiste richting stuurt. Met alle positieve gevolgen van dien!