gebruik long tail zoekwoorden

Gebruik long-tail zoekwoorden voor betere zoekresultaten

Goed scoren voor ‘normale’ zoekwoorden is aardig lastig. En al helemaal als je onderneming nieuw of relatief klein is. Je hebt veel tijd nodig om je organische zoekresultaten te laten groeien. Daarnaast heb je ook last van veel concurrentie. Wil je jouw verkeer en conversies sneller laten groeien? Dan is het gebruiken van zogenaamde long-tail zoekwoorden een slimme strategie. Het voordeel van deze methode? Weinig concurrentie. Het nadeel? Het is niet zo eenvoudig om goede long tail zoekwoorden te vinden. Gelukkig zijn wij er om je op weg te helpen met de informatie in dit blog.

Wat zijn long-tail zoekwoorden

Long-tail zoekwoorden (LTZ vanaf nu) zijn zoekwoorden waarop niet veel gezocht wordt. In ieder geval niet zoveel als op gangbare of populaire termen. De voornaamste reden hiervoor is omdat LTZ heel specifiek zijn. De meest LTZ hebben dan ook een lengte van ten minste drie woorden. Ondanks wat de naam doet vermoeden, heeft de lengte van de zoekopdracht niets te maken met het feit of een zoekwoord long tail is of niet.

Moeilijk om te bedenken maar makkelijk om te vinden

LTZ zijn meestal veel gemakkelijk te vinden dan algemene zoekwoorden. Wordt je voor jouw nieuwe of bestaande webpagina niet gevonden met de zoekwoorden van jouw keuze? Dan kan het nog jaren van continue hard werken en verbeteringen toepassen duren voordat je voor een algemeen sleutelwoord als ‘thee’ of ‘personeel’ hoger in de zoekresultaten eindigt. Door je te richten op minder vaak gezochte termen zoals ‘thuis zelf thee kweken op zolder’ of ‘waar is het beste personeel voor een automatiseringsbureau in Gorinchem te vinden?’ vergroot je de kans dat je gevonden wordt als exact die zoekopdracht wordt ingevoerd. Omdat deze zoekopdrachten bijna helemaal uniek zijn, is de kans dat je op de eerste pagina van Google belandt daarom vrijwel gegarandeerd.

LTZ danken hun naam aan een grafiek van alle zoekresultaten van Google. De grafiek heeft een piek aan de linkerkant (de ‘kop’ van de grafiek) met termen waar heel vaak op wordt gezocht. Maar de meeste zoekopdrachten, ruim 70%, worden niet frequent gezocht. Dit is dan ook de staart van de grafiek. LTZ worden afzonderlijk dan ook niet veel gezocht, maar vormen samen wel het meerendeel van al het zoekverkeer!

Waarom LTZ essentieel zijn voor het stimuleren van meer webverkeer en conversies

Door je te richten op LTZ in plaats van normale- of hoofdzoekwoorden, breng je sneller bezoekers op je site die heel specifiek geïnteresseerd zijn in iets wat jij te bieden hebt. Het is ook veel eenvoudiger om hoog te ranken met LTZ, simpelweg omdat er niet veel andere websites zijn die dezelfde zoekwoordcombinatie gebruiken. Er is immers heel erg veel concurrentie voor hoofdzoekwoorden, maar veel minder voor LTZ. Het is bijvoorbeeld heel moeilijk om hoog te eindigen voor “pizza”, maar het is veel makkelijker om een goede ranking te behalen met “vegan pizza restaurant aan het water” bijvoorbeeld.

Omdat LTZ zo specifiek zijn, zal iemand die er ook echt naar op zoek is veel eerder geneigd zijn om op jouw webpagina te blijven hangen. Je biedt immers informatie of een product of dienst aan die perfect past bij zijn of haar zoekopdracht.

Hoe je de perfecte LTZ bepaalt en toepast vertellen we je precies in ons volgende blog.

Gebruik jij al Long-tail zoekwoorden?

Heeft dit artikel je geholpen? Help dan anderen door dit artikel te delen:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *