Vijf eenvoudige tips om potentiële klanten aan je te binden

Geschreven door: 

Scott Collins

Facebook
Google+
Twitter
LinkedIn
Vijf eenvoudige tips om potentiële klanten aan je te binden

De meeste ondernemingen hebben tegenwoordig een website. Maar niet veel van deze sites zijn gebouwd op een solide marketing ondergrond. Omdat je website in wezen niet meer is dan je meest effectieve marketingtool, is dat natuurlijk eeuwig zonde. Iedere ondernemer zou een website moeten hebben die zo is opgezet dat je er eenvoudig en snel potentiële klanten mee aan kan trekken.

Ben je zelf ook toe aan meer dan alleen een mooie webpagina met flitsende plaatjes? Lees dan snel onze tips over het opzetten van een website die je echt nieuwe klanten oplevert.

1. Start met je marketingdoelen

Wat wil je eigenlijk met je webpagina bereiken? Hoogstwaarschijnlijk is je doel om ten minsten een lijst te bouwen met contacten van potentiële klanten. Door mensen die zich actief hebben ingeschreven op jouw webpagina te mailen, kun je een groot deel van hen converteren naar echt betalende klanten. Dit is echter slechts één van de vele doelen die een website kan behalen. Je moet  je doelen helder voor ogen hebben voordat je succesvol aan het proces kan beginnen.

2. Verbind je doelen met de onderdelen van je website

Bijvoorbeeld: als je wilt dat mensen zich inschrijven voor jouw nieuwsbrief dan moet je iets unieks aanbieden waardoor bezoekers inderdaad hun contactgegevens achterlaten. En vervolgens moet je natuurlijk een formulier op je website plaatsen, waarin daadwerkelijk het e-mailadres ingevoerd kan worden. Door bewust je marketingdoelen (het behalen van inschrijvingen voor je nieuwsbrief) te verbinden aan een aanbieding voor je klanten (bijvoorbeeld een e-book of kortingsbon), helpt je om deze te behalen.

3. Creëer vertrouwen

Het is essentieel dat je met jouw webpagina vertrouwen opbouwt bij je bezoekers. De fout die veel ondernemers maken is dat ze op hun webpagina vooral praten over zichzelf, en waar ze allemaal mee bezig zijn. Fout! Denk vanuit je klanten. Behandel de problemen en moeilijkheden van jouw doelgroep. Kom vervolgens met oplossingen en nuttige informatie in de vorm van ijzersterke content. Dan bouw je aan vertrouwen bij jouw klanten.

4. Heb een mooi verhaal, maar blijf authentiek

Elk onderdeel en ieder regeltje content op je website moet authentiek zijn. Niet alleen omdat je niet als fake wilt overkomen bij je doelgroep, maar ook omdat je met gekopieerde inhoud lager in de Google zoekresultaten terecht kunt komen. Dus je blogs, social media updates en eventuele video’s moeten echt 100% door jouw (of iemand die je hiervoor betaalt) gecreëerd zijn. Meer weten over hoe je content invloed heeft op je SEO? Laat ons een analyse voor je uitvoeren.

5. Meten is weten!

Je hebt uiteraard geen idee of de moeite die je stopt in je website vruchten afwerpt als je niet je statistieken in de gaten houdt. Stel je voor: je probeert inschrijvingen voor je maillijst te krijgen door een gratis e-book aan te bieden. Maar niemand schrijft zich er voor in! Dan moet je uit kunnen zoeken waar het in proces mis gaat. Misschien vraag je wel te veel informatie van mensen, en haken ze af tijdens het aanmeldproces. Of misschien is je tekst niet wervend genoeg geschreven. Genoeg redenen te verzinnen, maar je kunt de echte oorzaak van een falende campagne pas vaststellen als je je website statistieken goed in de gaten houdt. Het goede nieuws? Zodra je de oorzaak weet, is een oplossing vaak ook snel geïmplementeerd.

Een succesvolle website runnen houdt niet op op het moment dat je online gaat. Je zal continu bezig moeten zijn met het aanpassen van je verkoopproces, het plaatsen van nieuwe content en natuurlijk het bijhouden van je SEO strategie. Heb je hier hulp bij nodig of ben je op zoek naar meer informatie? Dan staat innotrends voor jou klaar!

Wat is jouw favoriete manier om potentiële klanten te werven?