Analytics
Slim gebruikmaken van analytics
Wat kun je met analytics en hoe kun je optimaliseren?
Inzicht krijgen in data
Wil je gebruikmaken van analytics, dan moet je bij het eerste gebruik toestemming geven je website te koppelen. Houd rekening met de AVG regels. Zo valt Google Analytics eigenlijk buiten de boot. In sommige EU landen zijn al boetes uitgedeeld aan website eigenaren omdat Google Analytics, ondanks de privacy instellingen toch niet geheel aan de AVG / GDPR eisen zou voldoen.
Heb je een analyse pakket dan gaat er een wereld voor je open. Een greep uit de informatie:
- Wat zijn de belangrijkste pagina’s, welke pagina’s worden het meest bezocht?
- Hoe vaak zijn mensen na één keer klikken weg?
- Wie zijn eigenlijk de bezoekers van je website?
Zo geeft je analytics software nog veel meer data prijs. Wat voor jou van belang is: hoe gebruik je deze informatie om de conversie van je website te verbeteren? Oftewel: hoe zorg je dat bezoekers klanten worden?
Optimaliseren
Het mooie van de data die we inzichtelijk voor je maken, is dat je er je website of social-media-kanaal mee kunt optimaliseren. We zien bijvoorbeeld precies welke pagina’s van je website goed bezocht worden, en welke pagina’s bijna niet.
Stel je voor: je contactpagina is een belangrijke pagina op je website, maar bijna niemand komt er terecht, waar ligt dat dan aan? De data van Google Analytics helpen ons op die vraag antwoord te vinden. Wij kunnen vervolgens aangeven wat jij zou moeten doen om te zorgen dat men je contactpagina wél bezoekt.
Effect
Het effect van SEO-aanpassingen zie je niet direct. Het duurt even voor zoekmachines de wijzigingen oppikken. Het blijft belangrijk om steeds je informatie op grond van onze bevindingen bij te (laten) werken en nieuwe content op je website te plaatsen. Alleen zo ga je merken dat SEO effect heeft.