Effectief Adwords inkopen

Meer
Adwords omzet

Veel ondernemers denken ten onrechte het gebruik van Adwords een kwestie is van een account aanmaken in Google Adwords, een budget invoeren en maar hopen dat het goed komt.

Helaas is het niet zo eenvoudig.

In dit artikel bespreken we uitgebreid wat er allemaal komt kijken bij een succesvolle Adwords campagne.

Als ondernemer ben je specialist van jouw branche en heb je een goed idee waar je klanten naar op zoek zijn. Echter, welke zoektermen klanten hiervoor gebruiken is vaak onduidelijk.

Een voorbeeld: Een aantal jaar geleden had ik mij onvoldoende verdiept in mijn klant. Ik was bezig om de klant vindbaar te laten worden op de sleutelwoorden waarvan ik dacht dat iedereen er naar op zoek was. Dit heeft het me meer dan €1500 gekost aan kliks en nul klanten opgeleverd!

Om te voorkomen dat je dezelfde fouten maakt hebben we een uitgebreide adwords inkoop stappenplan uitgewerkt. Als je dit plan volgt dan renderen jouw Adwords advertenties beter.

Dit doen we aan de hand van deze vier eenvoudige stappen:

  • Vooronderzoek beste trefwoorden.
  • Hoe je de concurrentie moet analyseren
  • Adwords inkopen
  • Maximaliseren van je Adwords ROI

Vooronderzoek

Voordat we aan de slag gaan met het inkopen van advertenties zijn er een aantal stappen die je moet nemen om het succes van je advertentie inspanningen te vergroten. Dit succes wordt ook wel ROI genoemd (Return on Investment). Omdat er een grote hoeveelheid aan data beschikbaar is focussen we nu op deze 3 punten:

  • Welke zoektermen gebruikt men voor jouw product of dienst?
  • Wat zijn jouw best renderende pagina's op dit moment
  • Met welke trefwoorden adverteren je concurrenten al?

Stap 1

Zorg ervoor dat je weet hoe men jouw product of dienst omschrijft en waar ze vervolgens op zoeken.

Innotrends is een onderneming dat zich bezighoudt met het genereren van meer bezoekers voor websites.
Toen ik, zonder vooronderzoek, bezig was met het adverteren wilde ik mijn advertentie vertonen zodra iemand zocht op SEO. Want ja, dat is wat ik doe, logisch toch?
In de praktijk bleek dit geen goede aanpak. Mijn advertentie werd vertoond, het leverde inderdaad wat kliks naar mijn website op maar niemand vulde zelfs een simpele formulier in. Ik was kwaad want ik was net begonnen met Innotrends en had direct geld weggegooid.

Dat moest anders!

Ik vond uit dat mijn potentiële klanten de term SEO niet gebruikten voor het zoeken naar bedrijven die hen kunnen helpen met het verkrijgen van meer website bezoekers. Na onderzoek welke sleutelwoorden men wel zocht zagen mijn advertenties én de trefwoorden waar ik de advertenties naar voren wilde laten komen er heel anders uit. Ik begon steeds bredere termen te gebruiken. SEO is weliswaar de juiste term maar mijn klanten gebruiken deze haast niet. Ze gebruiken hele andere zoekwoorden. Sterker nog, Innotrends adviseert klanten over SEO maar dat is niet eens onze core business. Nee, onze core-business is klanten helpen aan meer betalende klanten.

Gelukkig zijn er diverse hulpmiddelen beschikbaar die je helpen om meer te weten te komen over het zoekgedrag van jouw potentiële klanten:

  1. Google Analytics
  2. Google Webmaster Tools
  3. Adwords Keyword planner
  4. SEMrush
  5. Ahrefs

Stap 2

Bekijk jouw Google Analytics statistieken en zoek naar de best renderende pagina's. Probeer dan te achterhalen waarom juist deze pagina's beter renderen dan andere pagina's. De reden waarom je dit moet doen is simpel. Als je Adwords inkoopt wil je dat je bezoekers naar een specifieke pagina gestuurd worden. Het heeft dus weinig tot geen effect als je je duur betaalde klanten naar een pagina verwijst die nauwelijks rendeert, zelfs niet van je gratis bezoekers.

Hieronder staat een voorbeeld van mijn paginavertoningen op een bepaalde dag. Je kunt stellen dat (3) /analyses/technische-analyse een belangrijke pagina is. Gemiddeld besteed men 7.47 min op deze pagina. Dat betekent dat er iets interessants te lezen is. Betekent dit dan ook meteen dat deze pagina klanten oplevert? Nee!

Google analytics belangrijkste pagina's

Stap 3

Zorg dat je te weten komt wat jouw concurrenten precies doen. Want met het opdoen van kennis over je concurrenten leer je heel en achterhaal je welke trefwoorden wel voor ze werken en welke minder effectief zijn. Dit onderzoek noemen we een concurrentie-analyse. Omdat alles meetbaar is zijn er tools ontwikkeld die je geweldige inzage geven wie wat doet op het gebied van Adwords maar ook op social media. De tool waar wij onze voorkeur aan hebben gegeven is SEMrush.

Semrush is niet gratis maar je kunt wel een proefabonnement afnemen. Hieronder een overzicht van Google Adwords adverteerders op de zoekterm Online Marketing. Dit is overigens maar een selectie. Ik heb inzage wanneer deze adverteerders in het verleden Adwords hebben gebruikt. Nog een paar klikjes verder krijg ik inzage hoeveel ze ongeveer hebben

Online marketing analyse

Het is je vast opgevallen dat het vooronderzoek nogal wat kennis, ervaring maar vooral tijd kost. Tijd die je waarschijnlijk liever nuttiger besteedt zoals het verkopen van jouw producten of diensten via de reguliere weg. Gelukkig zijn er talloze bedrijven die je dit werk uit handen nemen. In Nederland alleen al zijn meer dan 300 partijen bezig met het aanbieden van deze diensten.

Helaas zijn ze niet allemaal even goed. Wij vinden dat je vooral moet opletten met het type aanbieder dat zijn diensten te goedkoop aanbiedt. Dit zijn meestal de zogenaamde "beunhazen". Aan de andere kant zegt een tarief vrij weinig over de kwaliteit van hun diensten. Ga je in zee met een Adwords specialist? Dan is het te adviseren om te beginnen met een bescheiden advertentie budget en bij succes langzamerhand het budget te vergroten.

Concurrentie

Omdat we meer kwalitatief verkeer naar onze website willen genereren moeten we een beeld krijgen van onze concurrenten. Zie je concurrenten als een nuttige bron van informatie. Je kunt immers heel veel van ze leren op het gebied van online marketing. Met beschikbare data tools zoals SEMrush, ahrefs of Raventools wordt het analyseren van je concurrenten een stuk eenvoudiger gemaakt.

De meeste ondernemingen willen allemaal meer bezoekers maar het is opvallend dat de meeste bedrijven geen energie willen investeren om kennis te nemen van hun online concurrenten. Zoals we hierboven hebben laten zien kun je met een druk op de knop inzage krijgen welke Adwords jouw concurrenten inkopen, welke effectief zijn en hoeveel het ongeveer kost. Met dit soort informatie ben je van je concurrenten aan het leren, zonder dat ze het doorhebben! Op basis van deze gegevens kun je heel eenvoudig weloverwogen beslissingen maken ten aanzien van de te gebruiken sleutelwoorden voor je advertenties.

Laten we een voorbeeld nemen van een online fietsenverkoper en laten we meteen deze fietsenverkoper een naam geven: Jan Trapper (fictieve naam).

Jan heeft besloten nieuwe klanten te werven middels Adwords. Na zijn vooronderzoek voor de verkoop van elektrische fietsen heeft Jan prima inzage verkregen over zijn doelgroep, de zoektermen waar men op zoekt enz.

Nu is het tijd inzage te verkrijgen tegen wie Jan moet opboksen. Hij gaat een concurrentie analyse uitvoeren, en hiervoor gebruikt Jan SEMrush.
Zoals ziet heeft Jan veel Adwords concurrenten (dit is niet de hele lijst). FietsenWinkel.nl adverteert met 5000 adwords doet dit het hele jaar door.

Elektrische fietsen concurrenten

Laten we voor het overzicht FietsenWinkel.nl als voorbeeld nemen als enige grote concurrent van Jan.

Hieronder zie je een overzicht van de Adwords van fietsenwinkel.nl. In één handig overzicht kan ik exact zien hoeveel bezoekers (website verkeer) alle adwords fietsenwinkel.nl heeft opgeleverd, de advertentieposities in de zoekresultatenpagina's, de gemiddelde prijs per klik, de landingspagina URL, de zoekresultaten (hoe vaak wordt ernaar gezocht) en trends (op maandbasis). Het is goed om te beseffen dat dit geen exacte data is. Het zijn echter zeer betrouwbare inschattingen die je met een kritisch oog moet bekijken.

Als het goed is sta je waarschijnlijk versteld van alle informatie die je over slechts één concurrent kunt vinden? We kunnen echter nog een paar slagen dieper gaan door de advertenties te analyseren.

Hieronder zie je een overzicht van de Adwords advertenties van fietsenwinkel.nl. Als je de afbeelding goed bekijkt valt het op dat onder iedere adword advertentie Keywords: + een getal staat vermeld. Dit wil aangeven hoeveel sleutelwoorden ingezet zijn voor een bepaalde adwords advertentie te vertonen. Ook dit kunnen we inzichtelijk maken 😀

Adwords overzicht fietsenwinkel.nl

Als het goed is sta je waarschijnlijk versteld van alle informatie je over slechts één concurrent kunt vinden? Maar we kunnen nog een paar slagen dieper gaan door de advertenties te analyseren.

Hieronder zie je zo'n overzicht van de Adwords advertenties van fietsenwinkel.nl. Als je de afbeelding goed bekijkt valt het op dat onder iedere adword advertentie Keywords:  + een getal staat vermeld. Dit wil aangeven hoeveel sleutelwoorden ingezet zijn voor een bepaalde adwords advertentie te vertonen. Ook dit kunnen we inzichtelijk maken 😀

Adwords overzicht

Hieronder zie je zo'n overzicht van de trefwoorden waar fietsenwinkel.nl voor heeft gekozen de Adwords advertentie te vertonen. Als een bezoeker zoekt op de term 'fietsmaten" dan wil fietsenwinkel deze adwords advertentie laten verschijnen. Dat fietsenwinkel.nl dit zo heeft ingekocht wil niet zeggen dat ze altijd vertoond worden. Dit is afhankelijk van de Adwords Ranking en een kwaliteitsindex. We gaan hier nu niet dieper op in.

Adwords analyse

...en ja hoor, ik heb zojuist op fietsmaat gezocht en hier zie je de adwords advertentie van Fietswinkel

Fietsmaat zoekopdracht Google

Adwords inkopen

Je weet wat je concurrentie doet en hebt een goed idee wat voor zoekwoorden relevant zijn voor jouw business. De volgende stap is het aanschaffen van Adwords advertenties. Maar...Hoe nu verder? Lees door en kom er achter!

Zoals we in de concurrentieanalyse hebben gezien is de concurrentie zeer stevig te noemen. We zullen met een beperkt budget fietsenwinkel.nl slimmer af moeten zijn. Maar hoe ga je dat voor elkaar krijgen?

Met inachtneming van de concurrentie en deze hoeveelheden Adwords mag je aannemen dat fietsenwinkel iemand in-huis heeft gehaald of een extern bureau heeft ingehuurd om de Google Adwords te beheren.

Voordat we Adwords inkopen is het goed stil te staan bij het bezoekersgedrag. Met bezoekersgedrag bedoelen we het volgende: Wat zijn de logische stappen die een potentiële bezoeker zal verrichten als hij / zij online een fiets wil kopen? Hoe ziet het oriëntatieproces eruit? Wat voor keuzes maakt een potentiële klant?
Als je op zoek bent naar een elektrische gazelle damesfiets is dit dan de zoekterm die je invoert in Google?

Laten we aannemen dat dit het geval is. De potentiële koper (laten we haar vanaf nu Linda noemen) bedenkt in eerste instantie dat ze een nieuwe fiets nodig heeft. Vervolgens zal Linda gaan oriënteren, misschien middels de huis aan huis bladen, referenties uit haar vriendenkring enz. Waar Linda in feite mee bezig is, is het filteren van haar originele zoekopdracht. Ze is al bezig met om selectiever te worden. Op een gegeven moment heeft ze een merk en type fiets in gedachten en dan pas gaat Linda online zoeken op een bepaalde merk en model.

Klinkt logisch, toch? Echter, wat dit voorbeeld ook kan betekenen is dat het inkopen van brede zoektermen zoals elektrische fiets wellicht handig kan zijn voor een bekende fietsverkoper of merk maar wellicht niet voor jouw bedrijf.

Het is in het geval van een klant als Linda verstandig brede Adwords advertenties te tonen wanneer men aan het einde van het oriëntatie-proces is beland. De kans dat men bij jou zal kopen is levensgroot. Waarom? Heel simpel: Linda heeft een zeer specifieke zoekopdracht uitgevoerd en jij staat daar met je advertentie.

Lange zoektermen worden ook wel Long-tail genoemd. Enkele jaren geleden was long-tail overigens helemaal hot. In ieder vergaderruimte waar ik kwam of iedere spreker op de events waar ik ben geweest had wel een verhaal dat met Long tail te maken had. Niet anders dan een paar jaar geleden het geval was met Big-Data en nu met Block-Chain. Het vreemde is dat 98% van dit soort bedrijven niets met longtail heeft gedaan.
Toch is het long-tail effect steeds relevant. Onderstaande afbeelding laat het precies zien.

Hoe breder je zoekterm des te minder zoekvolume er is (minder mensen zoeken ernaar). De relevantie is echter hoger en hiermee ook de kans dat je concurrentie aanzienlijk lager is. Je vergroot de kans dat Linda bij jou zal bestellen omdat jij een van de weinige of zelfs de enige bent die precies heeft waar Linda naar op zoek is.

Het long-tail effect is nog steeds relevant. Onderstaande afbeelding laat het precies zien.

Hoe breder je zoek term des te minder zoekvolume er is (minder mensen zoeken) maar de relevantie is hoger en hiermee ook de kans dat je concurrentie aanzienlijk minder is. Je vergroot de kans dat Linda bij jou zal bestellen omdat jij een van de weinige of zelfs de enige bent dat precies heeft waar Linda naar op zoek is.

Longtail zoekwoorden

Adwords ROI

Ben je aan de slag gegaan met Adwords dan is het aan te raden regelmatig de statistieken te bekijken. Doe je dat niet dan gooi je niet alleen geld weg maar vooral ook tijd en inhoudelijke kennis.

Gelukkig is Google de beroerdste niet en staan ze erom bekend makkelijk te begrijpen statistieken aan te reiken. Je moet er wel tijd voor uittrekken want als het goed gaat wil je ervan leren en als het fout goed moet je gaan 'sleutelen'.

Het monitoren van je ROI (return of investment) hangt vooral af van de conversie van je eigen website. Het enige wat Google doet is potentiële klanten naar jouw website doorverwijzen. De sluiten van de deal ligt vervolgens volledig in jouw eigen handen.

Dit wil zeggen dat je website goed moet converteren. Als Google je bijvoorbeeld 100 mensen stuurt maar niemand koopt dan heb je aardig wat werk te verrichten. Je moet dan echt gaan analyseren hoe de pagina's beter gaan converteren. Doe je het niet dan zal je Quality Index dalen waardoor zelfs je advertenties minder hoog of in z'n geheel niet meer vertoond worden. Hierover lees je meer in een andere post.

Ik hoop dat je met deze uitgebreide uitleg meer inzage hebt gekregen over het behalen van rendement met Google Adwords. Heb je tips of vragen (we leren ook van jou) deel ze dan vooral met ons. Je doet dit met het onderstaande contactformulier.

Groeten,

Scott

Hoe kunnen we je vandaag helpen?

Heeft dit artikel je geholpen? Help dan anderen door dit artikel te delen: