Zoekmachineoptimalisatie technische termen

Meldingen en foutmeldingen

200

De statuscodes 200 wordt aangegeven als een URL goed wordt ingeladen. Deze ‘foutmelding’ kom je als gebruiker nooit tegen want de website werkt naar behoren.

Stel je wil een pagina naar een andere locatie/URL verplaatsen. Voor SEO doeleinden is het belangrijk afweging te maken. Komt de URL geheel te vervallen, of slechts tijdelijk? Afhankelijk van de keuze die je hebt gemaakt zijn er diverse 300 type meldingen

301

De 301-header geef je mee wanneer een URL in zijn geheel komt te vervallen en de content op een andere locatie wordt geplaatst.
Stel je hebt een website over zoekmachineoptimalisatie en je wil alle pagina’s met het woordje ‘Google’ aanpassen naar ‘zoekmachines’. Middels een 301 maak je een redirect aan. Je geeft aan de zoekmachine weer dat je pagina permanent is verhuisd naar de nieuwe url. De snelheid waarmee de zoekmachine deze wijzigingen oppikt varieert van uren tot maanden.

302

Gevonden – Het bestand is gevonden, maar is tijdelijk ondergebracht op een andere URL
Over het algemeen wordt aanbevolen om 302-statuscodes te vermijden. Sommige zoekmachines hebben moeite met het afhandelen van deze doorverwijzing.

404

404 pagina’s zijn de meest voorkomende foutmeldingen die we met z’n allen tegenkomen. 404 errors geven aan dat de pagina waar je op hebt geklikt niet meer aanwezig is op de locatie waar het bestand zou moeten zijn. Maar je zult ook een 404 error krijgen als de homepage bijvoorbeeld niet meer is te vinden.

Tegenwoordig bieden de meeste CMS-en zoals WordPress de mogelijkheid een 404 meldingspagina op te maken in je eigen stijl. Dit is wel zo netjes voor je bezoeker en handig voor jouw want je kunt een gepersonaliseerde melding maken én linkjes en verwijzingen maken naar andere pagina’s binnen jouw website.

500 errors

Alle 500 errors zijn foutmeldingen server gerelateerde errors bijvoorbeeld als je database niet meer werkt. Als je een error hebt beginnend met 5 dan weet je in ieder geval waar je het moet zoek. In de meeste gevallen heb je technische kennis nodig om te achterhalen wat precies fout gaat. Je website hosting provider kan je hierbij helpen.

Zoekmachine optimalisatie vaktermen

Alt tags

Slechtzienden en zoekmachines kunnen onmogelijk een afbeelding ‘lezen’. Voor hen is een afbeelding of overigens alle type media onduidelijk. Middels het gebruik van een alt tag bij een afbeelding of zelfs een hyperlink kun je omschrijven wat de afbeelding is of waar het linkje naar toe gaat. Via een hyperlink alt tag maak je duidelijk waar de link naar verwijst.

Blackhat SEO

De zoekmachines hebben allemaal spelregels opgesteld waar je SEO aan moet voldoen. Zoals bij alle regels en wetten zijn er helaas bedrijven bij die een poging doen buiten de regels om te gaan. Ze doen van alles om maar hogerop te komen in de zoekmachines. Vroeger (15 jaar geleden) kwam je er nog mee weg. Tegenwoordig wordt je keihard afgestraft doordat de zoekmachines de foute pagina’s uit de index verwijderd. Maak je het heel erg bont kan de zoekmachine besluiten je hele website te verwijderen. 

De foute acties zijn: Keyword stuff, cloaking, backlinks vanuit link netwerken, verborgen teksten, page swapping, nep testimoniums etc. Kortom, alles wat nep is of als je denkt dat je Google hiermee gaat bedriegen kan je duur komen te staan.

Bounce Rate

Het bouncepercentage is het percentage sessies waarbij één pagina wordt geladen (dat wil zeggen, sessies waarbij de bezoeker uw site verlaat op de instappagina en verder nergens op klikt). Bounce rate geeft je een indicatie over de inhoud van je pagina’s. Stel je homepage heeft een bounce rate vn 80%. Dat wil zeggen dat 80 van de 100 mensen niet naar een vervolg pagina verder gaan. Stel je wil dat mensen een informatie aanvragen en je formulier staat op de 2de pagina, dan weet je dat slecht 20 mensen deze pagina zullen zien. Neem dan mee dat van deze 20 mensen meer dan 50% je formulier zal invullen, dan is je uiteindelijke conversie helemaal verdampt.

Boven de vouw

Above the fold is niets anders dan het scherm dat ‘boven de vouw’ van je scherm is te zien. Alles wat je niet direct in je beeldscherm te zien krijgt noemen we ‘onder de vouw’. Vroeger was het zo dat het meest belangrijke boven de vouw te zien moest zijn. Tegenwoordig is dit haast niet meer voor elkaar te krijgen omdat wij met name middels onze smartphones zijn gaan internetten. De ruimte die je hebt is daardoor aanzienlijk beperkt. Hoe dan ook, probeer de belangrijkste content zo hoog mogelijk te plaatsen.

Breadcrumb Navigatie

In het Nederlands vertaald noemen we Breadcrumbs, broodkruimels. Broodkruimels zijn niets anders de linkjes naar voorgaande pagina’s. Stel je ben vanaf de homepage naar onze gratis web analyse gegaan dan zou de broodkruimel er als volgt uitzien: Home & Contact. Iedere broodkruimel linkt naar de juiste pagina’s. Vanuit zoekmachine optimalisatie bestaan diverse ideeën over het gebruik van boordkruimels. De een vindt het van belang, de ander hecht hier weinig SEO waarde aan. Wij vinden dat je een beslissing moeten maken op basis van je klant. Zou je klant het handig vinden terug te keren naar de voorgaande pagina of is het overbodig.

Broken Link

Broken links zijn linkjes die niet meer werken. De oorzaken zijn echter divers. Het kan zijn dat de pagina niet meer bestaat of dat de website waar je naar verwijst in z’n geheel ermee is gestopt. De meeste statistieken programma’s hebben een overzicht van broken links. Jouw bezoekers vinden het ook niet fijn als een linkje het niet doet, zo ook de zoekmachines. Zorg ervoor dat jouw pagina’s continue gecheckt worden op gebroken linkjes.

Click-through Rate (CTR)

Doorklik ratio is in percentages uitgedrukt. Stel 100 mensen bezoeken jouw website en 10 ervan klikken door naar een pagina. Dan is je CTR 10%.
Hoe hoger je CTR des te beter het voor je is. Zoekmachines zijn overigens ook zeer geïnteresseerd naar CTR’s. Op basis hiervan zou een website in de zoekresultaten een hogere positie kunnen krijgen als de CTR’s hoger zijn dan een andere website. Dit geldt overigens ook voor betaalde advertenties als Adwords. Vroeger kwam je advertentie hogerop als je meer zou betalen per klik (CPC). Tegenwoordig is dit niet zo. Google wil natuurlijk op de eerste plaats de bezoekers voorzien van de resultaten. Als de advertenties alleen maar zouden teleurstellen zal men minder geneigd zijn op een advertentie te klikken. Hierdoor heeft Google bijvoorbeeld het beleid aangepast van puur de hoogte van CPC naar de hoogte van CTR gecombineerd met een minimum bedrag per sleutelwoord (vraag en aanbod)

Cloaking

Cloaking is het overbeladen van je teksten met dezelfde trefwoorden. Het moge duidelijk zijn dat een website zoals Innotrends.nl over website optimalisatie en zoekmachine optimalisatie gaat. Echter zal Google ons afstraffen als het percentage van bepaalde trefwoorden zo immens wordt waardoor de pagina richting het spammen gaat. De kunst voor iedere niche gerelateerde website of dienstverlening is het verbreden van je trefwoorden. Overigens biedt het verbreden van je trefwoorden ook kansen. Er zal minder concurrentie zijn dan de meest voor de hand liggende woorden.

Canonieke URL

Dit lijkt een lastig onderdeel maar uiteindelijk is een canonieke url het beste uit leggen als volgt:
Stel je hebt een 2-talige website; 1 in het Nederlands en de andere versie is in het Engels. Middels een canonieke url geef je bij de zoekmachine aan dat de Nederlandse versie (voorbeeld) de hoofd url is en de Engelstalige variant een vertaalde kopie ervan is. Je voorkomt overigens ook duplicate teksten. Duplicate content is iets wat Google vooral niet wil. Door aan te geven dat 1 van de pagina’s de juiste is laat je de zoekmachine tevens weten welke pagina belangrijk is om in te lezen.

Crawl Frequency

Dit is de frequentie dat een zoekmachine je website komt indexeren. Middels Google webmaster tools krijg je inzage wanneer Google je site voor het laatst heeft geïndexeerd, de hoeveelheid pagina’s dat geïndexeerd zijn. Je krijgt zelfs meldingen als iets niet goed is gegaan. Kortom, meld je aan voor Google Webmaster Tools en verkrijg inzage over Crawl Frequency en heel wat meer handige weetjes en tips

Deep Link

Deep links zijn linkjes die bijvoorbeeld direct naar een bepaalde pagina of product linken. Je verkort hiermee de route voor je bezoeker naar de gewenste bestemming. Dit kan bijvoorbeeld zijn als je op de homepage een knop plaatst naar een aanvraagformulier. In plaats van de bezoeker via diverse pagina’s zelf te laten zoeken, verwijs je direct door. Een deeplink kan ook een link zijn van jouw website naar een website van iemand anders.

Duplicate Content

Mensen houden er niet van 2 keer hetzelfde te lezen en de zoekmachines ook niet. Zorg ervoor dat iedere pagina en de content uniek is. In sommige gevallen kan dit niet zoals bij diverse vervolg pagina’s. Door middel van het toevoegen van een canonieke url kun je voorkomen dat de zoekmachine je afstraft omdat je duplicate content hebt.

.htaccess

Deze wordt gebruikt voor websites die op een Apache server draaien. Je kan hiermee bepaalde zaken uitvoeren en sommige (server-)instellingen wijzigen of omzeilen. Met een .htaccess bestand kan je bijvoorbeeld bezoekers per map automatisch doorsturen naar een beveiligde omgeving of op basis van een IP-adres blokkeren.

Interne Link

Interne links zijn verwijzingen naar pagina’s binnen je eigen website. Ik heb 3 voorbeelden van interne links omschreven. Variant 1: je schrijft bijvoorbeeld een blog over zoekmachine optimalisatie, hierin verwijs je naar een eerdere geschreven blog dat hiermee te maken heeft.
Variant 2: Je plaatst een knop en verwijst naar een andere pagina.
Variant 3: Je verwijst met een interne anchor naar onderwerpen in dezelfde pagina. Deze pagina is bijvoorbeeld ontzettend lang omdat hier heel wat termen zijn beschreven. Als ik bijvoorbeeld naar een gedeelte binnen deze pagina een verwijzing wil maken dan kan dat. Klik hier en je ziet dat de browser automatisch naar beneden gaat.

Keyword

Keywords, sleutelwoorden of trefwoorden. Je zult deze termen vaak horen en de reden is simpel. Trefwoorden zijn van belang bij het optimaliseren van je website zodat je beter gevonden wordt in de zoekmachines. Wat van belang is is de keuzen van deze trefwoorden. Als je enkel op een 5-tal sleutelwoorden fixeert zal Google je kunnen afstraffen voor keyword cloaking. Belangrijker nog je beperkt hiermee de vind kans van je doelgroep. Stel je gebruikt 100 trefwoorden dat jouw bedrijf of product omschrijft dan vergroot je de kans eerder gevonden te worden. Nadeel is dat je behoorlijk wat teksten moet schrijven waarbij deze 100 trefwoorden regelmatig terugkomen.

meta description

In het Nederlands: metaomschrijving. Als je een zoekopdracht in Google uitvoert kun je ieder organisch resultaat splitsen in 3 onderdelen:
1. De title tag – deze staat bovenaan
2. URL – in het groen
3. Meta Description – grijs gekleurde teksten. Deze teksten zijn van belang om met name je conversie (CTR) te verbeteren. Als je tussen 10 andere concurrenten staat zijn de title tags en de url waarschijnlijk vrij indentiek. Degene die de zoekopdracht heeft uitgevoerd moet een keuze maken welke site voor hem/haar het meest interessant is. Stel jouw meta description teksten zijn conversie gericht (spreekt aan tot het doen van een actie) vergroot je de kans geselecteerd te worden door deze bezoeker. Zorg er dus voor dat je meta descriptions tags goed geoptimaliseerd zijn en blijven.

Meta keywords

Vroeger was het goed gebruik te maken van meta keywords. Met deze keywords zou je de zoekmachine erop kunnen attenderen waar je website of pagina exact over gaat. Tegenwoordig maken de zoekmachines weinig tot geen gebruik van deze keywords. Dit komt doordat de zoekmachines slimmer zijn geworden en zelf ‘bepalen’ waar de pagina over gaat. De kunst van een goede SEO beleid is de zoekmachine te helpen bij het maken van deze keuzes. Als je pagina hebt over honden kan Google bijvoorbeeld niet de keuze maken dat je pagina over katten gaat. Middels goede SEO trefwoorden kun je ervoor zorgen dat Google beter begrijpt over wat voor soort honden het gaat, om maar een voorbeeld te geven.

Meta tags

Metatags zijn bedoeld om (niet normaal zichtbare) informatie op te nemen over de inhoud van een website of een webpagina. Hiertoe wordt in de code van de pagina eerst een aanduiding opgenomen van het soort informatie, en daarna de informatie zelf. Die laatste kan beschrijvend van aard zijn, of kan een opsomming van trefwoorden bevatten.

NoFollow

Nofollow is een waarde die kan worden toegekend aan het rel-attribuut van een a-element in HTML om een zoekmachine te laten zien dat deze hyperlink niet moet worden meegewogen in de index van de zoekmachine. Het is vooral bedoeld om de effectiviteit van zoekmachinespam tegen te gaan.

Organische zoekresultaten

Organische zoekresultaten zijn de resultaten die je krijgt na het invoeren van je zoekopdracht. Zoekresultatenpagina’s worden ook wel in het Engels afgekort naar SERPs (Search Engine Result Pages)

Panda-algoritme

Google Panda is een aanvulling op het algoritme van Google dat de volgorde bepaalt van de zoekresultaten. Google stelt dat er meer dan 200 factoren bepalend zijn, en daar is met de lancering van Google Panda dus een factor bijgekomen. Het doel van Panda is om websites van lage kwaliteit uit de zoekresultaten te weren, indirect ten gunste van de websites met een goede kwaliteit.

Penalty

Als de zoekmachine vermoedt dat je bezig bent met bijvoorbeeld Blackhat SEOtechnieken kan de zoekmachine je website een penalty geven. Kortom; je website wordt bestraft. Niet alle penalty’s zijn het gevolg van blackhat SEO praktijken. Je kunt een penalty krijgen door heel veel oorzaken zoals het traag laden van je website (Page Speed) of andere technische zaken.

Penguin-algoritme

Google Penguin is een aanvulling op het algemene algoritme van Google dat sinds 2013 “Google Hummingbird” genoemd wordt. Google Penguin beoordeelt de kwaliteit van links tussen websites met als doel misbruik tegen te gaan.

PLA

PLA is Product List Ads – Als je bijvoorbeeld met Google zou zoeken naar een iPhone dan is de kans groot dat je bovenaan de pagina diverse product foto’s ziet met vermelding van prijs en de naam van de verkopende partij. Dit soort advertenties zijn PLA’s. De tekstuele advertenties op de SERPs zijn Adwords

PPC

PPC is een afkorting voor Pay Per Click. Je zult ook afkorting als CPC (Cost Per Click) tegenkomen. Waar het om gaat is dat je een bedrag per klik betaald. De hoogte van een PPC of CPC middels Adwords wordt o.a. bepaald door vraag en aanbod.

Redirects

Redirects is het makkelijkst uit te leggen als volgt: Stel je hebt een marketing pagina op je website gemaakt en je wil ermee gaan adverteren. De url van deze marketingpagina kan ontzettend lang zijn. voorbeeld: https://www.innotrends.nl/gratis-website-analyse. Deze url is veel te lang. In je htaccess bestand kun je een redirect regel toevoegen waarbij je bijvoorbeeld aangeeft dat https://www.innotrends.nl/analyse naar https://www.innotrends.nl/gratis-website-analyse verwijst.

Robots.txt

Dit wordt met name gebruikt om te voorkomen dat (delen van) een website ongevraagd automatisch wordt gekopieerd en bijvoorbeeld daarmee wordt opgenomen in zoekresultaten van zoekmachines.

Site Map

Een sitemap, soms siteplan, is een pagina of document waarin links naar alle pagina’s van een website staan, die meestal op onderwerp dan wel relevantie zijn gesorteerd. Dit is een handig hulpmiddel voor bezoekers en zoekmachines om bepaalde pagina’s te vinden op een site.
Er zijn 2 soorten sitemaps – eentje voor je bezoekers, de andere variant meestal eindigend met .xml is voor de zoekmachines. Via Google Search Console kun je de sitemap.xml indienen.

White Hat SEO

White hat SEO is het volgen van de SEO spelregels zoals door de meeste zoekmachines worden aanvaard. Als je de spelregels breekt spreekt men van Blackhat SEO

XML