Alt tags – Wat zijn ze?

Alt tags afbeelding

Grote kans dat je wel eens hebt gehoord van alt-tags. Is ook niet zo raar, want alt-tags zijn echt niet nieuw.

Het gebruik maken van alt-tags kan je helpen met het verbeteren van jouw vindbaarheid.

In dit alt tag kennisdocument leggen we uit wat alt-tags zijn, welke soorten alt-tags er zijn en hoe je alt-tags toevoegt aan je bestaande content.

Wat zijn alt-tags

Alt is de afkorting van alternative of alternatief in het Nederlands.
Alt-tags voor websites bestaan al jaren en is als fenomeen absoluut niets nieuws.
Door het toevoegen van alt-tags aan afbeeldingen en aan linkjes geef je extra informatie mee.
De misvatting is dat alt-tags met name bedoeld zijn om de zoekmachines te helpen begrijpen wat de afbeelding is. Maar dit is niet de reden waarom alt-tags in het leven zijn geroepen.

Naast alt tags heb je ook title tags. Het verschil is: een Alt tag gebruik je voor afbeeldingen en een title tag gebruik je voor linkjes. De code voor een alt tag is alt=”plaats hier je omschrijving” en voor een link doe je dit: title=”plaats hier je omschrijving” 

Waarom alt-tags toevoegen

Het oorspronkelijke idee achter het toevoegen van alt-tags is met name gericht op blinden en slechtzienden.
Bekijk hier de video hoe een braille-toetsenbord eruit ziet en hoe men een site kan lezen.
Deze doelgroep kan namelijk een afbeelding niet lezen met hun braille-toetsenbord.
Door middel van alt-tags een extra omschrijving toe te voegen aan afbeeldingen en linkjes houd je een pagina leesbaar zodat ook deze doelgroep begrijpt wat de afbeelding of link precies is of naar verwijst.

In de video hoor je deze meneer ook zeggen “LNK” – dat is een link.
Door het toevoegen van een alt-tag zou meneer exact weten waar de link naartoe zou verwijzen.

Als we bijvoorbeeld een afbeelding van een vliegtuig op de site plaatsen is het handig niet enkel “vliegtuig” als alt-tag te gebruiken.
De omschrijving is te summier. Door de alt-tag specifieker te maken zoals “Airbus A380 vliegtuig” begrijpt een slechtziende maar ook Google veel beter wat er precies wordt afgebeeld.
De meeste SEO checkers analyseren jouw content en dus ook de alt-tags want jouw website moet voor iedereen toegankelijk zijn.
Je zou bijna kunnen stellen dat dit altijd een doelstelling moet zijn: Ook blinden en slechtzienden zijn immers potentiële klanten.
Desondanks ontbreekt de alt-tags op de meeste websites en dat is gewoon jammer en een gemiste kans.
In Nederland en in de rest van de wereld zijn organisaties bezig om het wettelijk verplicht te maken dat alle websites maatregelen nemen om websites toegangelijk te houden voor alles en iedereen. En terrecht!

Goed voor je SEO

Een andere reden waarom het toevoegen van Alt-tags van belang is, zijn de zoekmachines.
Net zoals blinden en slechtzienden kan Google een afbeelding niet lezen. Ze zien, technisch gezien, dat je een afbeelding hebt geplaats op je pagina maar wat er op de afbeelding staat, is voor een zoekmachine (nog) niet te lezen.
Dit is een van de belangrijkste redenen waarom men zich bewust is van het belang van alt-tags voor afbeeldingen.
Eigenlijk is dit de verkeerde motivatie; We voegen alt-tags toe omdat Google het wil, want je website maak je voor je doelgroep en niet voor een zoekmachine.
De meeste webeigenaren zijn bekend met het toevoegen van alt-tags voor afbeeldingen maar het toevoegen van alt-tags bij linkjes is minder bekend.

Misschien kunnen we je helpen?