Domein autoriteit – Wat is het?

Domein autoriteit

Wat is domein autoriteit?

Domein autoriteit heeft invloed op je ranking door de zoekmachines. Echter, het belang van domein autoriteit (vanaf nu afgekort als DA) is constant aan verandering onderhevig. Dat komt doordat zoekmachine’s de honderden verschillende factoren die bijdragen aan de ranking van een pagina altijd aanpassen.

Maar of DA nu een groot of minder grote bijdrage levert aan de ranking van je webpagina, één ding is zeker: het heeft zeker invloed op de ranking.

Wat domein autoriteit precies is, hoe het invloed heeft op je SEO en hoe je er zelf invloed op uitoefent lees je in dit kennisdocument.

De definitie van domein autoriteit

De DA is een ranking factor die beschrijft hoe relevant een bepaalde website is voor een specifiek onderwerp. De DA kan 1 tot 100 punten scoren. Hoe hoger je DA score, hoe hoger de zoekmachines je website zullen ranken. Maar, wat is een domein ook al weer? Je domein, of domeinnaam, is het feitelijke internetadres van je website. In ons geval is dat dus wpcontrole.nl.

Hoe wordt domein autoriteit bepaald?

De berekening van de DA score is redelijk complex. Je hoeft dit gelukkig nooit zelf uit te rekenen. De zoekmachines nemen verschillende eigenschappen van je website en gebruiken deze om tot een DA score te komen. Er zijn drie belangrijke factoren die direct invloed hebben op de autoriteit van je domein:

  1. De populariteit
  2. De leeftijd van je domein en het vertrouwen dat het heeft gegenereerd
  3. Pagina’s die op het domein (de website) te zien zijn voor zoekmachines.

Je DA wordt dus samengesteld door punten te geven aan deze drie factoren. De maximum score is dus 100 punten. MAar het gaat niet alleen om de harde cijfers, het is belangrijk dat je begrijpt waarom je domein autoriteit een bepaalde score krijgt zodat je gericht actie kunt ondernemen. Het is ook vaak een stuk eenvoudiger om van 15 naar 25 punten te klimmen dan van bijvoorbeeld 70 naar 80. Afgezien van de drie belangrijke factoren hierboven, zegt de score op een hoger niveau eigenlijk hoeveel vertrouwen Google heeft in je domein, en dus je website.

Hoe kom je achter jouw domein autoriteit?

Om te weten hoe goed (of slecht) jouw website scoort op DA zijn er verschillende online SEO tools beschikbaar. Een bekende website en SEO autoriteit is MOZ. Met hun gratis SEO toolbar voor Google Chrome zie je voor ieder pagina direct wat de DA is. Omdat deze tool gratis is kun je niet direct inzicht krijgen waaruit je DA score is opgebouwd. Als je zelf geen SEO expert bent dan is het verstandig om het uitlezen en interpreteren van deze data aan iemand anders over te laten.

Wat is een ‘goede’ domein autoriteit?

Als je weet wat je DA is dan moet je zo snel mogelijk proberen te snappen welke aspecten je moet verbeteren. Over het algemeen geldt dat hoe meer andere sites (met een goede DA) naar jouw website linken, hoe hoger je score zal zijn. Hoe minder binnenkomende links je hebt, hoe lager je DA score zal zijn dus. Als je dus tijd stopt in het verkrijgen van meer externe links, dan zal je DA hoogstwaarschijnlijk toenemen. Ook als je website nog erg nieuw is dan zal je DA score laag zijn. Ook hier gaat op: plaats veel kwalitatieve content en zorg dat je externe links naar jouw website krijgt.

Is domein autoriteit belangrijk?

DA is een van de vele ranking factoren. In die zin is het dus van belang dat je een idee hebt hoe jouw pagina scoort. Zie het als nog een handvat wat je kan gebruiken om richting te geven aan je SEO strategie. Staar je echter niet blind op het getal zelf. Je kan best goed scoren op bepaalde zoekwoorden met een lage DA, maar de kans is uiteraard groter als Google jouw domeinnaam meer vertrouwd. Focus op het bouwen van pagina’s met sterke content en check met regelmaat je DA. Zie je een lichte maar stabiele stijging? Dan weet je dat je op de goede weg zit. Blijft het getal hangen of gaat het omlaag? Dan kan het nuttig zijn om externe hulp in te schakelen.

Misschien kunnen we je helpen?