Keyword stuffing voorkomen

Keyword stuffing voorkomen

Ontdek wat ‘keyword stuffing’ is en over LSI.

Omdat we op een bepaalde reeks woorden gevonden willen worden denkt men dat het belangrijk is het bepaalde trefwoord vaak terug te laten keren in teksten.

Het overmatig gebruik van dezelfde termen heet Keyword Stuffing. Keyword Stuffing kan jouw vindbaarheid eerder schaden dan goed doen.

In dit ‘Keyword Stuffing’ kennisdocument leggen we uit wat een hoe je jouw content optimaal schrijft voor je bezoekers.

Wat is keyword stuffing

Stel je hebt een nieuwe fietsen webwinkel geopend.
Het is logisch dat je graag jouw website vertoond wil hebben zodra men op de term ‘fietsen’ heeft gezocht.
Je merkt misschien na een aantal weken dat jouw website is geindexeerd wordt maar het aantal bezoekers valt tegen en je website is niet terug te vinden op de eerste pagina’s.
De meest voorkomende fout is, is dat website eigenaren alle teksten vol proppen met identieke woorden. We hebben voorbeelden gezien waarbij in een stukje tekst van 100 woorden, 20 keer hetzelfde woord is gebruikt. Zoekmachines zien dit als Keyword Stuffing.
Simpel uitgelegd betekent Keyword Stuffing niets anders dan het overmatig gebruik van een of meerdere termen op 1 of meerdere paginas.

Voorbeeld van keyword stuffing

Neem bijvoorbeeld een pagina over een specifieke fietsmerk en model.
De pagina bevat een aantal afbeeldingen en tekst, laten we 300 woorden nemen als voorbeeld.
Vroeger werd al gauw het advies gegeven: Zorg ervoor dat alles vol zit met het woordje ‘fiets’ want alleen zo kom je bovenaan in de zoekmachines. Tegenwoordig werkt deze ‘strategie’ niet meer.
Logisch ook, want als iedere fietsenverkoper hetzelfde ‘trucje’ zou doorvoeren, hoe zou Google kunnen bepalen wie op de eerste pagina zou moeten verschijnen?

On- en Offpage SEO

Alles dat met vindbaarheid te maken heeft is onder te verdelen in 2 hoofdgroepen: 1. On-Page SEO en 2. Off-Page SEO.
On-Page SEO heeft te maken met alles aangaande de inhoud van de pagina en Off-page heeft te maken met alle externe factoren zoals backlinks, social media, reviews etc.
SEO gaat om relevantie en ervaring voor bezoekers, een technische goede website en on- en offpage SEO moet keurig in orde zijn.
Het deel waar keyword stuffing onder valt is on-page SEO gerelateerd.
Gelukkig, is het on-page SEO juist het gedeelte waar jij als website eigenaar zelfstandig mee aan de slag kunt.

Scoor op relevante termen

Helaas zijn er nog steeds zogenaamde kenners die de oude strategie adviseren (teksten volproppen met identieke termen) maar met de technologische vooruitgang van alghoritmen zal dit tegen je werken.
Niet enkel omdat je de zoekmachine probeert te foppen, met name omdat potentiele klanten geduppeerd worden met slecht geschreven teksten.
Slecht en foutief geschreven teksten is overigens ook een SEO factor.

Hoe voorkom je keyword stuffing

Is het logisch dat een potentiele koper dat op zoek is naar een bepaalde fiets, enkel op de term ‘fiets’ zal zoeken?
Nee, jouw potentiele klant zal voornamelijk zijn zoekopdracht specifiekeer maken. In feite is deze persoon aan het filteren omdat de bezoeker weet dat de term ‘fiets’ te generiek is.
Daarom vinden wij ook dat de enige wijze keyword stuffing te voorkomen is je te verdiepen in je klantengedrag.
Waar zoekt men op en welke zoektermen gebruikt men?
Op basis van deze informatie kun je jouw teksten voorzien van deze nieuwe trefwoorden en hiermee de kans vergroten dat jouw website wel naar voren komt.

Misschien kunnen we je helpen?