LSI woorden – wat is het

LSI zoekwoorden

LSI staat voor Latent Semantic Index. Dit betekent dat LSI zoekwoorden eigenlijk synoniemen zijn van je hoofdzoekwoord.

Door gebruik te maken van LSI zoekwoorden maak je jouw content niet alleen aangenamer om te lezen maar ook beter te begrijpen voor zoekmachines.

In dit LSI kennisdocument leggen we uit wat deze semantische zoekwoorden precies zijn, hoe je LSI woorden vind en wat je ermee kunt voor jouw content marketing strategie.

 

Vroeger was content optimalisatie anders

Vroeger was het heel normaal om je website vol te stampen met dezelfde sleutelwoorden. Website eigenaren deden dit met als doel bovenaan te komen in de zoekmachines. In de vroege jaren 2000 toen de zoekmachines nog niet zo slim waren was dit een doeltreffende strategie. Sindsdien zijn de zoekmachines stukken slimmer geworden en dat betekent voor marketeers en SEO-ers dat ze beter moeten nadenken hoe ze hogerop kunnen komen door middel van content.

Schrijf voor je doelgroep

Omdat zoekmachines het moeten hebben van ‘verse’ content zien we steeds meer ondernemingen ontzettend veel content publiceren.
Niet perse erg zinvol voor de bezoekers maar omdat ze denken dat ze hierdoor beter gevonden zullen worden.

Deels is dat ook zo. Je bezoekers geven echter toch echt de voorkeur aan kwaliteit. Lees je liever één goed artikel over een onderwerp of vijf middelmatige stukken tekst? Omdat bezoekers content van hoge kwaliteit waarderen, doet Google dat natuurlijk ook.

Een belangrijk aspect bij het schrijven van kwalitatieve content is het schrijven voor je doelgroep. Dus wie leest de content nou eigenlijk? Ga ik met deze content mijn bezoekers helpen aan een oplossing of ben ik alleen maar pagina’s aan het vullen met nutteloze content voor de zoekmachines?

Dit laatste is een No-No. Je moet altijd voor je bezoeker schrijven. Met deze gedachte in je achterhoofd zul je voordat je aan de slag gaat met het schrijven van een artikel een paar zaken moeten beantwoorden:

  • Voor wie ga ik schrijven?
  • Welke zoekwoorden horen hierbij?
  • Hoe lang zal de tekst worden?
  • Welke cocurrenten hebben over dit onderwerp geschreven?

Voordat wij een artikel schrijven stellen we ons in ieder geval bovenstaande vragen. Nadat we bepaald hebben wie de doelgroep van onze tekst is bepalen we de zoekwoorden die bij het artikel passen. Waar zoekt men op als ze het over een bepaald onderwerp hebben?
We schrijven immers voor een doelgroep, het is daarom van belang dat we in ‘hun’ taal schrijven, en teksten schrijven die ‘hun’ problemen bespreken. We moeten van het jargon wegblijven want niet iedereen is even bekend met eventuele technische termen.

Maak niet dezelfde fouten als de meeste content schrijvers

Nadat je een degelijke zoekwoorden onderzoek hebt gedaan zul je merken dat je meestal met 1 a 3 sleutelwoorden zo’n beetje de lading hebt gedekt.

Wat er dan vervolgens gebeurt is dat men deze 1 – 3 sleutelwoorden veelvuldig terug laat keren in de teksten. De gedachte hierbij is: zolang ik deze sleutelwoorden maar vaak genoeg laat terugkomen zal ik bovenaan staan.

Dit is waar het meestal mis gaat. Stel je hebt een tekst van ongeveer 500 woorden geschreven. Het onderwerp is zoekmachine optimalisatie. Is het dan voor je bezoeker lekker lezen als de term “SEO” (voorbeeld) 50 keer is gebruikt? Nee he.

Om het overmatig gebruik van dezelfde zoekwoorden te reduceren bestaat zoiets als Latent Semantic Indexing. Zoals we bij in de introductie hebben beschreven zijn LSI woorden het makkelijkst te vergelijken met synoniemen.

Door het afwisselen van de kern trefwoord(en) en synoniemen maak je de tekst leesbaar en minder eentonig voor jouw bezoekers.
Ook zullen de zoekmachines context en content beter begrijpen. Je helpt de zoekmachine correlaties beter te begrijpen. Want ook de zoekmachine moet leren dat een van de LSI woorden van SEO – ook wel ‘zoekmachine optimalisatie’ kan zijn.

Wanneer je zoekt zal het je waarschijnlijk zijn opgevallen dat tijdens het intoetsen van een zoekopdracht de zoekmachine alvast alternatieve zoekopdrachten aanreikt (zie afbeelding).

 

LSI zoekwoorden

Deze ‘alternatieven’ komen ergens vandaan natuurlijk. De bron is voornamelijk het klikgedrag van bezoekers. Het is daarom heel goed deze alternatieven door te nemen want een aantal van deze suggesties zou je kunnen gebruiken in jouw teksten. En juist door het gebruik van alternatieven zorg je ervoor dat jouw content op meerdere zoekwoorden vindbaar wordt!

Deze alternatieven zijn de LSI zoekwoorden. Als men zoekt op het zoekwoord “Website Analyse” dan is er een aantal bezoekers geweest die vervolgens op ‘website analyse rapport’ hebben geklikt. Zou het dan niet handig zijn gebruik te maken van deze term in plaats van alsmaar dezelfde termen te gebruiken?

Hoe schat jij de kans in dat jouw website hogerop gaat komen door te gebruik te maken van zoektermen waar mensen daadwerkelijk naar op zoek zijn?

Google geeft je als content marketeer nog meer informatie door helemaal onderaan de pagina zoekopdrachten gerelateerd aan je zoekwoord aan te reiken (zie afbeelding hieronder)

LSI gerelateerde woorden

Deze termen zijn ook alternatieve zoekwoorden die je eenvoudigerwijs zou kunnen gebruiken.

Door het gebruik van deze alternatieve zoekwoorden zul je vanzelf merken dat jouw content steeds beter gevonden zal worden.

Niet alleen omdat je aan een paar nieuwe SEO regels hebt gehouden. Omdat je teksten leesbaarder worden merk je dat jouw bezoekers beter met je content zullen interacteren.

Jouw bezoekers zullen minder telleurgesteld raken en juist eerder de neiging hebben door te klikken en meer van jouw content te consumeren. Dat is toch je doel?

We kunnen het ons voorstellen dat je na het lezen van dit artikel jezelf afvraagt of je voor dit soort zoekwoorden onderzoek en LSI woorden überhaupt de tijd hebt?

Maar je zou jezelf eens moeten afvragen voor wie de content wordt geschreven.

Schrijf je content omdat de baas jouw managed op een hoeveelheid artikelen per week of wordt je gemanaged op het aantal interacties op conversies?

LSI woorden vinden

Gelukkig zijn er (gratis)zoekwoorden tools op de markt waarbij je in een mum van tijd de LSI woorden behorende bij jouw hoofdzoekwoord eenvoudig kunt inzien. Wij maken gebruik van LSIgraph. Door het toevoegen van jouw kern trefwoord krijg je in een lijst de bijbehorende LSI woorden te zien.

Door op deze alternatieven te klikken krijg je weer een berg LSI woorden voor je kiezen en ga zo maar door. Wij klikken meestal 1 tot maximaal 3 keer door totdat we een lijst met LSI zoekwoorden hebben samengesteld waarvan wij denken hieraan goed te doen deze in het artikel te verwerken.

Dit zou je natuurlijk ook kunnen doen zodat jouw artikelen beter vindbaar worden.

Heel veel succes met het opdoen van nieuwe ervaringen door gebruik te gaan maken van LSI zoekwoorden.

Misschien kunnen we je helpen?