Wat is SEO content?

SEO content

Wat is SEO content en hoe maak je dit?

Content, oftewel de daadwerkelijke inhoud van jouw pagina’s, is volgens Google een van de drie belangrijkste factoren voor het ranken van jouw website.

Dit betekent dat de kwaliteit van jouw teksten, afbeeldingen, video’s en eventuele podcasts dus bijna leidend zijn voor de kans om hoger te geraken in de zoekmachines.

Maar wat is nou goede content die hoog scoort? In dit kennisdocument gaan we dieper in op het creëren van SEO content.

Waarom SEO content?

Een website die technisch 100% in orde is maar waar geen content op staat is niet interessant voor bezoekers. SEO zonder content is dus hetzelfde als een mooie nieuwe auto zonder benzine in de tank. Content moet dus met kop en schouder uitsteken boven de grote aantallen middelmatig geschreven teksten die tegenwoordig online te vinden zijn. Google zelf heeft aangegeven dat content dus een van de drie belangrijkste ranking factoren zijn!

Tot zover is het duidelijk: je moet content maken waar je mee kan ranken. Dat betekent echter niet dat je jouw website vol moet stoppen met pagina’s over jouw gewenste ranking onderwerp. Grote kans dat je Google dit als keyword stuffing aanmerkt en je bestraft. Hoe je SEO content van goede kwaliteit maakt, lees je hieronder.

Begin met een SEO content strategie

Een veelgemaakte fout van website eigenaren: ze schrijven een blogpost of informatieve pagina, en als ze klaar zijn gaan ze nog eens kijken hoe ze deze ‘seo vriendelijk’ kunnen maken. Probeer maar eens een goed lopende tekst aan te passen door er op een later moment wat sleutelwoorden in te forceren. Lukt je misschien wel, maar levert niet de meest leesbare artikelen op. Daarnaast is het ook gewoon een heel inefficiënte manier van werken.

Begin daarom altijd, voordat je met het schrijven van content start, met het maken van een content strategie. Dit hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn. Weet in ieder geval welke sleutelwoorden belangrijk voor je zijn en snap hoe jouw doelgroep zoekt op het internet. Dit wordt ook wel user intent genoemd.

In ons geval, wij zijn SEO experts, zouden we al onze teksten kunnen optimaliseren voor ‘SEO expert’. Maar dat is niet waar onze doelgroep naar zoekt. Zij zoeken vooral op termen als ‘hogerop in Google’ of ‘website beter vindbaar maken’.

Door voor jouw product of dienst de user intent te kennen maak je een veel grotere kans dat je gaat ranken op de relevante zoekwoorden voor jouw onderneming. Je maakt namelijk content met zoekwoorden waar jouw doelgroep naar zoekt. Zo simpel kan het zijn.

Hoge kwaliteit SEO content maken

Zodra je de belangrijke zoektermen weet waar je op wilt ranken is een groot deel van je huiswerk gedaan. Nu komt het aan op het maken van een content strategie. Hoe kwaliteit content voldoet aan de volgende eisen:

  • Het is gebaseerd op zowel een goed begrip van je doelgroep als op zoekwoorden onderzoek en user intent. Gebruik de taal van je doelgroep.
  • Het helpt de lezer om een bepaalde taak te volbrengen. Content die wat langer is, dus meer dan rond de 1000 woorden, heeft een grotere kans om goed te ranken. Waarom? Omdat meer goede inhoud ook meer informatie bevat. Simpel.
  • Het bevat een duidelijke call to action aan het einde. Dit is niet zozeer voor SEO doeleinden maar om je websitebezoekers het extra makkelijk te maken betrokken te raken bij jouw website. Inschrijven voor de nieuwsbrief? Aanvragen van gratis proefabonnement? Downloaden van de white paper? Al deze acties kunnen via een slim geformuleerde call to action aan het einde van je content waardevolle informatie opleveren.

Let op het design van je site

Als een website er strak uitziet, dan zijn bezoekers meer geneigd om wat langer te blijven hangen en meer informatie tot zich te nemen. De kans is dan ook groter dat ze de content waarderen. Dus zorg niet alleen dat het thema en ontwerp van je WordPress site er goed uitziet, bouw je individuele content ook op vanuit een visueel uitgangspunt.

Natuurlijk zijn ‘mooi’ of ‘strak’ relatief subjectieve begrippen. Maar de meeste mensen zijn het er over eens als een website lelijk of gedateerd is. Je hoeft met WordPress, een goed thema en een paar handige plugins al lang geen tech savy webdesigner meer te zijn om een oogstrelend webpagina online te zetten. Bronnen en tutorials zijn er genoeg waarin je alles terug kunt vinden over het bouwen van een mooie en moderne WordPress website.

Terwijl je aan jouw design werkt moet je altijd je doelgroep voor ogen blijven houden. Je bouwt je website immers voor hen! Je schrijft straks voor je doelgroep, zodat zoekmachines straks ook begrijpen wie je voor ogen hebt. En dus niet andersom!

SEO content schrijven

SEO strategie? Check! Modern en mooi ontworpen website? Check. Nu komt het erop aan: het produceren van goede SEO content. Dit soort teksten voldoen aan de volgende eigenschappen:

  • Het is geschreven voor de doelgroep, niet voor jouw concurrentie of collega’s. Vermijd jargon maar voorkom ook kinderachtig taalgebruik. Heldere, korte zinnen doen het goed.
  • Het kan snel gescand worden. Zo is het snel duidelijk of het artikel interessant is voor de lezer. Gebruik hiervoor korte paragrafen, maak belangrijke secties dikgedrukt en gebruik (net als wij) veel bulletpoints. Ook quotes, kopjes en andere visuele manieren om nadruk te leggen op een stuk tekst helpt om het artikel een visuele flow te geven.
  • Het is deelbaar. Bij voorkeur op social media. Tip: geef al je pagina’s een social sharing button.
  • Het gebruikt sterke titels die de aandacht trekken.
  • Het is beter dan wat er nu bovenaan te vinden is in Google. Een beetje rondneuzen tussen je concurrentie kan helemaal geen kwaad. Bekijk de pagina’s die goed scoren en probeer te bedenken hoe je deze nog beter kunt maken.

De puntjes op de i

Je hebt goede content geschreven en je aan de SEO tips voor WordPress uitonze kennisdocumenten toegepast. Nu is het tijd voor de finishing touch: zorg dat er daadwerkelijk niets op je pagina is aan te merken.

Een typfout of grammaticale misser is gauw gemaakt maar is erg storend. Het haalt het niveau van je content direct omlaag. Het heeft dan wel niet direct invloed op je ranking (Google let niet op grammatica of spelling), het heeft wel invloed op de kwaliteit van je pagina. En dat werkt uiteindelijk altijd weer door in je positie in de zoekmachines.

Links in je artikel naar externe bronnen die relevant zijn voor je tekst laten Google weten dat je weet waar je het over hebt en dat laat je website associëren in de juiste context. Zorg dus dat je:

  • Teksten zorgvuldig naloopt op spelling en grammatica
  • Regelmatig in je tekst een link plaatst naar andere, relevante websites
  • Controleert of je feiten kloppen. Het internet staat vol met ‘waarheden’, maar het verkondigen van leugens of fake news gaat je niet helpen om beter te ranken.

Controleer je sleutelwoorden

Je bent uiteraard gestart met het doen van zoekwoordenonderzoek en user intent. Deze heb je dus al gebruikt in je tekst. Het is nu van belang dat je controleert of je dit ook echt op de meest effectieve manier hebt gedaan. Jouw content van goede SEO kwaliteit voldoet dus aan deze eisen:

  • Je maakt gebruik van zoekwoorden op een natuurlijke manier. Het gebruik van synoniemen, afkortingen en meervoudsvormen is prima. Ten eerste maakt het je tekst leesbaar en ten tweede zijn zoekmachines tegenwoordig slim genoeg om te begrijpen wat nou echt het onderwerp van de tekst is (het hoofdzoekwoord).
  • Je tekst heeft geen last van keyword stuffing. Dat is echt uit den boze.
  • Je maakt gebruik van je zoekwoord in de eerste 100 woorden. Maar, doe dit weer op een natuurlijke en niet gekunstelde manier. Hoe eerder je in de tekst duidelijk maakt wat het onderwerp is, hoe beter

SEO content maken is niet moeilijk

We hebben je in dit kennisdocument een beknopte handleiding gegeven voor het maken van SEO content. Natuurlijk gaan wij je niet vertellen waar je jouw teksten over moet schrijven; jij bent immers expert op je eigen gebied. Gebruik onze tips en aanbevelingen om je teksten klaar te maken voor je doelgroep en analyseerbaar voor de zoekmachines.

Misschien kunnen we je helpen?