Zoekwoorden analyse doen

Zoekwoorden analyse

Waarom zoekwoorden analyse goed is voor vindbaarheid

We schrijven content omdat we onze bestaande bezoekers graag willen helpen door kennis te delen. Maar hoe komen we nu aan nieuwe bezoekers?

Wij voeren een heel gedegen keyword (sleutelwoord) analyse uit voordat wij beginnen met schrijven. Hierdoor belanden onze pagina’s hoger in de zoekmachine’s voor de woorden waarop nieuwe bezoekers zoeken.

In dit zoekwoorden analyse kennisdocument leggen we uit hoe je meer bezoekers genereert door enkel simpele sleutelwoorden analyses uit te voeren.

Waarom zoekwoorden onderzoek?

Om meteen met de deur in huis te vallen: Resultaat gerichte content begint te allen tijde met het schrijven van content voor je lezer. Enkel schrijven voor zoekmachines met doel hoger te belanden kan desastreuze gevolgen hebben voor je complete website.

Toch wordt vooronderzoek naar zoekwoorden nauwelijks gedaan. Waarom? Omdat dit tijd kost en aan tijd hebben we kennelijk een chronisch tekort. Maar wat als ik je zou vertellen dat het schrijven van content, inclusief vooronderzoek, je zeer waarschijnlijk dichter bij jouw doelstellingen brengt?

De juist zoekwoorden vinden hoeft niet eens ingewikkeld te zijn want er zijn veel gratis zoekwoorden tools beschikbaar. De meest bekende is de Google Zoekwoorden Tool, beter bekend als Google Keyword Planner. Deze zoekwoorden tool is gratis maar je moet wel eerst een (gratis) account aanmaken. Dat kan via Google Adwords.

In ons kennisdocument over LSI zoekwoorden hebben we over nog een zoekwoorden tool geschreven waar wij regelmatig gebruik van maken en dat is LSIgraph.

Deze twee zoekwoorden analyse tools zullen je helpen bij het gebruik van zoekwoorden waar men daadwerkelijk naar zoekt.

Het heeft namelijk geen nut jargon te gebruiken terwijl jouw doelgroep niet op de hoogte is van alle technische woorden.

Dit ondervonden wij ook met onze andere website Innotrends. Onze teksten stonden bol van jargon, zelfs de meest simpele (voor ons) termen zoals SEO. Wat bleek, na het analyseren van onze SEO resultaten, is dat men niet op de term “SEO” zocht maar juist op “zoekmachine verbetering”, “bovenaan in Google” en “beter gevonden worden”.

Intentie en de juiste zoekwoorden

Ook al was onze intentie gelijk aan die van onze doelgroep – wij bieden diensten aan die je vindbaarheid online verbeteren middels SEO – het probleem was was dat zo goed als niemand in die doelgroep deze zoektermen gebruikt voor dat doel. Het resultaat was dat we haast niet te vinden waren.

Wat is nu jouw doel bij een zoekwoordenonderzoek? Je moet uitzoeken welke zoektermen je doelgroep gebruikt om informatie te vinden die voor hen relevant is. Vervolgens ga je content genereren die goed rankt op die zoekwoorden.

Alleen al om dit leermoment (ja, ook wij leren dagelijks) hebben we besloten meer tijd te investeren in vooronderzoek naar zoekwoorden. Naast het vergaren van de benodigde informatie maken we nu vooraf een keyword analyse.

We doen dit omdat we ervan overtuigd zijn dat dit onze vindbaarheid ten goede komt en als we ons werk helemaal goed doen, zullen steeds meer potentiele klanten onze content consumeren. Wie weet misschien worden ze nog betalende klant ook?

Naast het analyseren van potentiele zoekwoorden maken we ook gebruik van nog een fantastische tool die Google Trends heet. Google Trends geeft overzichtelijk weer welke onderwerpen nu “hot” zijn. Met andere woorden – hier wordt op dit moment veel naar gezocht.

Google trends - onderwerp analyse

Optimaliseer je content voor zoekwoorden

Nadat je een fantastisch content stuk hebt geschreven is het van belang de teksten te controleren om eventuele “keyword stuffing” te voorkomen. Zoals in onze kennisdocument Keyword Stuffing hebben uitgelegd kan het overmatig gebruik van dezelfde zoekwoorden kan je website reputatieschade opleveren. Zodra Google je een penalty geeft kan het ontzettend lang duren voordat Google je het vertrouwen weer terug geeft. Dus wees alert op het gebruik van zoektermen. Dit is de reden waarom alternatieve woorden van belang zijn. Daar lees je dan weer meer over in ons eerder genoemde LSI zoekwoorden kennisdocument.

Ben je tevreden met het resultaat dan is het verstandig goed te kijken naar leesbaarheid. Leest jouw content lekker weg of heb je het artikel onnodig lang gemaakt waarbij de kans bestaat dat je bezoekers afhaken? Haakt men snel af zal dit gevolgen kunnen hebben voor de rest van je website.

Je kunt dit controleren door middel van Google Analytics. Ga naar pagina’s en bekijk dan Time on Site oftewel de gemidelde bezoekduur. Bevat je artikel ca. 1000 woorden dan is het onlogisch een gemiddelde bezoekduur van 15 seconden te hebben. Je zou dan bijvoorbeeld moeten kijken of je artikel voldoende aansluit bij je doelgroep. Het snelle afhaken van je bezoekers zou ook te maken kunnen hebben dat je jargon hebt gebruikt, dat je teksten niet lekker lezen of simpelweg omdat het design van je pagina ze niet aanstaat.

Van zoekwoorden naar content naar hoger ranken naar meer bezoekers. Alles begint met een goede en gedegen analyse. Dit zal ervoor zorgen dat jouw geïnvesteerde tijd niet verloren gaat en je tevens voor de langere termijn nieuwe bezoekers naar je website aantrekt.

Misschien kunnen we je helpen?