Concurrenten – hoe versla je concurrenten in Google?

Blogger SEO, Tips

Ieder bedrijf wil zo hoog mogelijk in Google gepositioneerd zijn met de belangrijkste zoektermen. Omdat de concurrentie vaak hevig is en de kennis van zoekmachine optimalisatie vaak laag is weet men vaak niet waar ze moeten beginnen. Deze blog geeft diverse website en zoekmachine optimalisatie tips.

Ken je concurrenten

We hebben allemaal wel een idee wie onze offline concurrenten zijn maar onze online concurrenten zijn in hogere aantallen aanwezig. Het is van belang een hitlist te maken van je belangrijkste online concurrenten, neem maximaal 10. Deze concurrenten moet je regelmatig, zo niet dagelijks in de gaten houden op veranderingen. Misschien doe je dit al door hun website regelmatig te bekijken? Het kan overigens ook geen kwaad eens onder de ‘motorkap’ te kijken. Door steeds meer kennis te vergaren over deze maximaal 10 concurrenten zul je meer inzicht krijgen wat je moet doen om bij te blijven en misschien zelfs te verslaan.

Google Trends

Google Trends

Google trends is een gratis tool waarbij je een willekeurig zoekopdracht kunt invoeren en Google laat zien hoe het zoekgedrag eruit ziet. Dit is handig omdat je bijvoorbeeld kunt zien dat bepaalde producten of diensten in januari meer in trek is (meer gezocht) dan in februari. Met deze kennis zou je je blog content kunnen bepalen. Als ik weet dat februari een belangrijke maand is voor zomervakantie boekers dan zal ik 2 weken voordat de periode begint beginnen met het schrijven van veel content tot aan het einde van de zomervakantie boekingsperiode.

Google Analytics

Onderweg naar een van mijn klanten luisterde ik naar BNR zakendoen. Ik weet niet precies over welk bedrijf het ging maar dit bedrijf verkoopt een stukje software dat big data kan analyseren en het voor de gewone gebruiker makkelijk maakt de inhoud te ‘begrijpen’. Google Analytics is een van de beste web analytische tools die er zijn, zeker voor de prijs dat je ervoor betaalt: € 0. Het ‘lastige’ van analytics is heel simpel uit te leggen: Als je marketeer een streep omhoog ziet gaan is alles ok, ziet hij/zij een streepje naar beneden dan weten ze vaak niet waarom iets daalt en waar ze het überhaupt moeten oplossen. Waar je naar moet kijken is hoe men op je website is gekomen, rechtstreeks, via google, via social media? Als ze via Google zijn gekomen wil je weten welke zoekopdrachten ze hebben uitgevoerd. Op deze wijze ga je meer te weten komen over het gedrag van je bezoekers.

Zoekmachineoptimalisatie is een kwestie van lange adem

Klanten denken wel eens dat ze door een SEO-er in te huren de resultaten ook direct zichtbaar zijn in de zoekmachines. Helaas is dit vaak een illusie. Een SEO-er zou ook direct de resultaten willen zien van z’n werk. Google bepaalt nog steeds heel erg veel. SEO-ers hebben over het algemeen meer kennis over de diverse tools van Google waardoor we de zoekmachines kunnen laten weten dat ze een website moeten inlezen. Zelfs gebruikmaken van de Google tools biedt geen garantie tot succes. Het optimaliseren van je website en het optimaal (her)schrijven van je content met SEO in gedachte is een tijdrovend proces.

Conclusie

Voordat je direct begint met bloggen is het verstandig eens naar je concurrenten te kijken. Waar schrijven ze over, de frequentie, wat zijn de klanten reacties en of vragen. Op basis van deze bevindingen kun je bepalen wat je moet doen om je concurrent te verslaan. Je zult in ieder geval meer moeten doen dan je concurrenten.
Zorg dat je gebruikt maakt van een of meerdere analytics pakketten waarbij Google Analytics voor de hand ligt.

 

Wil je wekelijks op de hoogte worden gehouden van onze SEO nieuws?
Meld je nu aan

Deel met je vrienden