Goed scoren voor ‘normale’ zoekwoorden is aardig lastig. En al helemaal als je onderneming nieuw is of relatief klein. Afgezien van het feit dat het tijd kost om je organische zoekresultaten te laten groeien, heb je ook last van veel concurrentie. Als je je verkeer en conversies sneller wilt laten groeien dan is het gebruiken van zogenaamde long-tail zoekwoorden dan ook een slimme strategie. Het voordeel van deze methode? Weinig concurrentie. Het nadeel? Het is niet zo eenvoudig om goede long tail zoekwoorden te vinden. Gelukkig zijn wij er om je op weg te helpen met de informatie in dit blog.
Wat zijn long-tail zoekwoorden
Long-tail zoekwoorden (LTZ vanaf nu) zijn zoekwoorden waarop niet veel gezocht wordt. In ieder geval niet zoveel als op gangbare of populaire termen. De voornaamste reden hiervoor is omdat LTZ heel specifiek zijn. De meest LTZ hebben dan ook een lengte van ten minste drie woorden. Maar ondanks wat de naam doet vermoeden heeft de lengte van de zoekopdracht niets te maken met het feit of een zoekwoord LTZ is of niet.
LTZ zijn meestal veel gemakkelijk te vinden dan algemene zoekwoorden. Heb je nu een nieuwe site onder je hoede of ben je al een tijdje online maar je bevind je niet op de hoogste posities voor je zoekwoorden? Dan kan het jaren van continue werken en verbeteringen toepassen aan je SEO voordat je voor een algemeen sleutelwoord als ‘thee’ of ‘personeel’ hoger in de zoekresultaten eindigt. Door je te richten op minder vaak gezochte termen zoals ‘thuis zelf thee kweken of zolder’ of ‘waar is het beste personeel voor een automatiseringsbureau in Gorinchem te vinden?’. Omdat deze zoekopdrachten bijna helemaal uniek zijn, is de kans dat je op de eerste pagina van Google belandt vrijwil gegarandeerd.
Waarom LTZ essentieel zijn voor het stimuleren van meer webverkeer en conversies
Door je te richten op LTZ in plaats van normale- of hoofdzoekwoorden, breng je sneller bezoekers op je site de heel specifiek geïnteresseerd zijn in iets wat jij te bieden hebt. Het is ook veel eenvoudiger om hoog te ranken met LTZ, simpelweg omdat er niet veel andere websites zijn die dezelfde zoekwoordcombinatie gebruiken. Er is immers heel erg veel concurrentie voor hoofdzoekworden, maar veel minder voor LTZ. Het is bijvoorbeeld heel moeilijk om hoog te eindigen voor “pizza”, maar het is veel makkelijker om een goede ranking te behalen met “vegan pizza restaurant aan het water” bijvoorbeeld.
Hoe komt dit? Omdat LTZ zo specifiek zijn, zal iemand die er ook echt naar op zoek is veel eerder geneigd zijn om op jouw webpagina te blijven hangen. Je biedt immers informatie of een product of dienst aan die perfect past bij zijn of haar zoekopdracht.
Nu je weet waarom long-tail-sleutelwoorden van belang zijn, hoe kun je ze dan gaan gebruiken? Helaas is er geen uniforme formule voor het vinden van lange staart-zoekwoorden die zullen leiden tot verkeer en conversies, en het kan zijn dat je een aantal sleutelwoorden moet proberen voordat je er een vindt die klikt. Eén super eenvoudige methode om erachter te komen wat een goede LTZ zou kunnen zijn is door jouw doelgroep te vragen naar de term(en) dat zij gebruiken om jouw product of dienst te omschrijven.