Een van de grootste uitdagingen bij het maken van content voor je website is het schrijven van teksten die zowel zijn geoptimaliseerd voor zoekmachines en aantrekkelijk zijn voor mensen om te lezen. SEO teksten schrijven is echter helemaal niet ingewikkeld zodra je snapt dat mensen altijd komen vóór zoekalgoritmes. Innotrends is zo goed in wat we doen omdat wij dit eenvoudige principe toepassen in onze projecten. In dit blog leggen we uit hoe je seo teksten schrijft die je écht helpen om beter te ranken en waar je dus meer bezoekers van krijgt!
Voor je begint met de technische kant van SEO, is het cruciaal om te weten wie je doelgroep is en content te publiceren die voor hen interessant is.
Teksten schrijven met alle SEO optimalisaties op de juiste plek levert geen resultaat op als je doelgroep niet geïnteresseerd is. Op Google-blogs en andere belangrijke SEO-gerelateerde websites bespreken experts het EAT-principe (Expertise, Authoritativeness, and Trustworthiness) waaraan artikelen moeten voldoen. Als je goed leest en even nadenkt, zie je dat het volkomen logisch is dat jouw berichten aan deze vier voorwaarden moet voldoen.
Onze benadering van SEO voor klanten is vrij logisch: inhoud die een goede gebruikerservaring biedt, zal natuurlijk beter scoren in zoekmachines. Als het materiaal dat je levert bevat waarnaar mensen op zoek zijn, wordt het waarschijnlijk gemakkelijk opgepikt door zoekmachines. Dat is toch waarom je iets schrijft of deelt, toch?
Hieronder een aantal, misschien wel voor de hand liggende zaken waar je rekening mee kunt houden tijdens het optimaliseren van je volgende blog.
Kies een SEO vriendelijke title voor je blog
Voor iedere goede tekst is de titel van fundamenteel belang. Daarnaast is het ook een van de meest belangrijke factoren voor SEO!
De titel is immers het gezicht van je blogpost en laat de zoekmachines begrijpen wat het onderwerp en de context van je blog is. Voor een SEO vriendelijke blogpost zul je dus moeten analyseren wat de daadwerkelijke context van je artikel is. Vervolgens moet je het sleutelwoord kiezen die perfect past bij die context.
Onthoud: titels worden afgekapt op de zoekresultaten pagina’s, afhankelijk van de lengte
Zolang je titel niet te lang is kan er echter niet veel mis gaan. Gebruik je Wordpress, dan vertelt de Yoast, RankMath of SEOpress tool je precies of je titel een goede lengte heeft. Maak je geen gebruik van WordPress? Dan kan deze tool je zeker helpen. Deze tool helpt je ook over het optimaliseren van je URL en meta beschrijving, maar daarover later meer.
Wat nu echt een goede titel is? Hij moet natuurlijk pakkend zijn, en eigenlijk onmogelijk om te negeren. Daarnaast is de titel van je blog uiteraard omringd door H1 tags, zodat de zoekmachine’s zeker weten dat die tekst inderdaad de titel is van je blog.
Gebruik subkoppen in H2, H3, H4…
Een tekst wordt een stuk leesbaarder als deze is onderverdeeld door subkopjes. Geef deze koppen een H2 tag. Voor echte ‘technische’ SEO van je tekst verwerk je jouw zoekwoorden en LSI zoekwoorden ook nu en dan in een H2 kop. Echter, zorg wel dat het allemaal nog natuurlijk overkomt.
Pro-tip: herhaal geen teksten letterlijk. Dus stel je een vraag in een kopje? Beantwoord deze dan direct in de tekst. Onnodige herhalingen worden niet gewaardeerd door zoekmachines én door lezers
Definieer een SEO vriendelijke URL
Een SEO vriendelijke URL is belangrijk om twee redenen:
- Het is voor bezoekers veel toegankelijker en eenvoudig om te begrijpen
- Het geeft zoekmacine’s nog meer clues over de context en het onderwerp van je pagina
Stel je voor dat de URL van dit blog het volgende zou zijn:
https://www.innotrends.nl/sqz/directs/14449242$3=984
In plaats van
https://www.innotrends.nl/seo/seo-teksten-schrijven-zo-doe-je-dat
Drie keer raden welke URL geoptimaliseerd is en beter vindbaar is?
We hoeven hier niet zo veel tijd aan vuil te maken; een mooie en duidelijke URL is beter voor iedereen. Wordpress maakt het je heel makkelijk om de URL van je blog of pagina aan te passen.
Tip: Op de eerste drie woorden van je custom URL (dus na je domeinnaam) wordt de meeste nadruk gelegd door de filters van de zoekmachines.
De meta beschrijving
De meta beschrijving is de tekst die door Google over het algemeen wordt gebruikt om de tekst van de tweede en derde regel met zoekresultaten onder de titel weer te geven. Uiteraard kun je met HTML of in Wordpress ook handmatig een meta beschrijving invoeren. Het is belangrijk dat de lengte van je beschrijving goed is (niet langer dan 300 karakters is een veilig uitgangspunt) en dat je jouw belangrijke zoekwoorden erin verwerkt.
De content zelf
Zonder goede content kun je nog zoveel SEO tips toepassen, uiteindelijk bereik je er niets mee. Zo ben jij nu dit blog aan het lezen met tips. Misschien leer je er wat van. Dat betekent dat deze content voor jou een toegevoegde waarde heeft. Wat je niet weet is dat dit blog zelf ook weer geoptimaliseerd is voor zoekmachine’s! Erg meta, isnt’t it?.
Waar het op neer komt: creëer content van een zekere kwaliteit, die leesbaar is en die gewaardeerd wordt door lezers van vlees en bloed.
Dan komt daarna de bot van Google er nog wel een keer overheen. Heb je hulp nodig met het in kaart brengen van de kwaliteit van jouw content? innotrends heeft de middelen om een kwalitatieve content-analyse uit te voeren. Afspraak maken? Klik hier
Blijf op de hoogte
Vond je dit blog nuttig? Houd dan de innotrends site in de gaten voor meer gedetailleerde, langere en uiterst behulpzame marketing gidsen op het gebied van SEO en digitale marketing, die we zeer binnenkort publiceren.