Strategie: Waarom en hoe belangrijk is strategie

Instagram schiphol destination unknown

Waarom een strategie?

Vanaf mid december beginnen de meeste bedrijven leeg te raken qua personeel tot de eerste week van het nieuwe jaar. December wordt vanuit zakelijk oogpunt als een ‘opruim’ maandje gezien. De targets zijn vaak toch niet meer te halen, de klanten gaan met kerstvakantie, de handel ligt stil en vaak worden plannen naar het nieuwe jaar doorgeschoven.

Ook dit jaar was ik van plan m’n jarenlange traditie, 2 weken vrij, ook als ZZP-er te nemen.  Waarom ook niet?

Ik ben eigen ondernemer en de maand december heeft voor Innotrends ineens een ander betekenis. Het is weliswaar een maand van relatieve rust, qua opleveren van websites of adviezen maar niet als het gaat om het bedenken van een strategie voor 2019 en verder.

Een strategie, welk variant dan ook, dwingt je bij het maken ervan stil te staan wat je business doelstellingen zijn en hoe je deze denkt te gaan bereiken.
Antwoorden krijgen op ogenschijnlijk simpele vragen zoals zijn vaak moeilijk te beantwoorden:

  • Waarom heeft mijn klant mijn diensten nodig?
  • Wat zijn de kansen, de bedreigingen etc.
  • Welke type klanten wil ik aantrekken, welke niet
  • Hoeveel klanten heb ik nodig?

Zodra je de antwoorden hebt gevonden doe je er goed aan deze op te schrijven. Laten we het document een naampje geven: Strategie 2019.
Het bedenken en uitwerken van een strategie is voornamelijk het beschrijven van doelen en constateringen dat je op dit moment tot je beschikking hebt, wellicht met enkele oncontroleerbare vooruitstrevende inzichten. Op basis hiervan denk je de doelen te gaan bereiken.

Times change, je strategie dus ook. Maar een strategie zou eigenlijk tijdloos moeten zijn.

Een strategie is onderdanig aan je reeds geformuleerde missie.

Het formuleren van een strategie vergt veel tijd maar als je een duidelijke missie en visie hebt bedacht, zal het niet al te lang moeten duren.

Mangers hebben met enige regelmaat de neiging een strategie opnieuw te willen formuleren. Dit type manager laat hieruit blijken dat ze geen of te weinig kaas hebben gegeten wat een strategie precies is.

Een strategie zou niet ieder jaar volledig op de kop moeten. Het veranderen van strategie heeft vaak enorm veel impact op de bedrijfsvoering, personeel én de klanten.

Ben je trouwens bekend met de missie en visie van jouw bedrijf?
Ik durf te stellen dat 98% van werknemers grote onderneming totaal geen weet hebben van de missie en visie. Hoe kan het toch dat ze in staat zijn goede zaken te verrichten?

Is een grote deal wel zo goed voor het bedrijf? Paste deze klant überhaupt bij je bedrijf en de visie ervan? Niemand die ernaar kijkt want we hebben weer wat geld verdiend. Daarentegen, zo klein als ik nog ben heb ik inmiddels 3 klanten afgewezen omdat deze klanten niet binnen mijn visie pasten.

Innotrends staat ergens voor.

We willen voor een bepaald type klant werken, kijk maar eens naar onze homepage. Je kunt er niet omheen waar wij voor willen werken. Dat noemen wij: Helder zijn in wat we doen en voor wie het graag zouden willen doen.

Door een heldere missie en visie te formuleren is het niet gek 3 klanten af te wijzen.

Ik ben juist trots dat ik dit besluit heb gemaakt. Hoe slecht kan het zijn als je voor een bepaald type klanten moet werken waar je niet achter staat of niet bij je bedrijf past?

Maar wat heb je aan een strategie?

Een strategie zorgt voor een bepaalde rust immers je hebt goed nagedacht over de belangrijkste aspecten van je business en je hebt de voor en tegens afgewogen en besluiten gemaakt. Hierdoor hoef je niet ieder moment van de dag aan je bestaansrecht of besluiten te twijfelen.

Een strategie bedenken en goed te verwoorden kost tijd maar als je strategie je tot rust kan brengen heeft je strategie z’n werk goed gedaan.

Het resultaat van je strategie gaat niet zo zeer of je goed of slecht hebt gegokt. Het gaat erom dat je hebt nagedacht over hoe jij de toekomst ziet en wat je kunt doen hier profijt uit te halen. Je strategie biedt een ‘guidance’ richting je doelstellingen.

De volgorde hoe ik te werk ben gegaan met het opzetten van mijn bedrijf:

Definiëren van een Missie (wat is het bestaansrecht van Innotrends, waar staan we voor)
Visie (hoe kijkt Innotrends naar de wereld, wat voor soort klanten etc)
Algehele strategie (hoe gea ik klanten benaderen)
Jaarplan (Hoeveel klanten, wat voor diensten etc)
Mediastrategie (Hoe ga ik Innotrends promoten)

Mediastrategie voor een eenmanszaak?

Waarom zou een digitaal advies bureau als Innotrends een mediastrategie nodig hebben? Hier heb ik een poos over na moeten denken maar ben tot de conclusie gekomen dat dit zeker nodig is. Want wat betekent de term media eigenlijk?

Als we het vandaag over media hebben lezen we het volgende:

Media (the singular form of which is medium) is the collective communication outlets or tools that are used to store and deliver information or data.[1][2] It is either associated with communication media, or the specialized communication businesses such as: print media and the press, photography, advertising, cinema, broadcasting (radio and television), and/or publishing.[3]

Als men het over een ‘mediastrategie’ heeft gaan we er allemaal klakkeloos van uit dat dit over het bereiken van de massa’s gaat en wat we de klanten gaan ‘aansmeren’ en tegen zo weinig mogelijke kosten.

Ik heb zelden een mediastrategie gelezen met een onderdeel hoe bedrijven een individu denkt te gaan bereiken.

In mediaplannen wordt een doelgroep allemaal op één hoop gegooid en met een mooi uitgewerkt plan denkt de marketeer zichzelf te kunnen overtuigen minimaal de helft van de bereikte bezoekers je product zal kopen.

Dit zal waarschijnlijk niet succesvol aflopen maar dezelfde marketeer zal ons volgend jaar wederom proberen te overtuigen met een soortgelijke strategie. Ik zeg: stop met massa….denk individueel. Heb je 100 individuen bereikt, zorg dan dat deze 100 mensen hun vrienden gaan stimuleren jouw product te kopen. Dit is pas een goedkope manier van adverteren.

Dit soort klanten zijn overigens je beste klanten. Want je beste klant is iemand die je ook aan zijn vrienden refereert.

Ik was jaren lid van Veronica gids (het volgende geldt niet alleen voor Veronica). Er is niet 1 persoon aan wie ik heb verteld dat ik lid ben van Veronica gids. Waarom niet, simpelweg omdat niemand me heeft gevraagd welk TV gids ik heb. Was vroeger (pre-internet) anders.

Maar wat als m’n kennissen dat wel zouden doen. Wat zou ik dan zeggen? Wat zou Veronica gids willen dat ik over ze zou vertellen?

Neemt Veronica de moeite mij te helpen wat ik zou moeten vertellen? Antwoord is uiteraard “Nee, natuurlijk niet”

Maar wat ze wel doen is kortingen adverteren. Neem nu een abonnement en je betaalt de helft etc etc.

Als een van mijn vrienden vraagt welk TV gids ik heb en heb hem overtuigd van Veronica. Wat denk je dat mijn volgende zin zal zijn? Je raadt het al “Wacht maar even want om de zoveel tijd hebben ze een aanbieding”.

Is dit wat Veronica zou willen? Een hoop klanten die alleen op een korting wachten?

Terug naar ons

Dit blog behoort bijvoorbeeld ook tot mijn mediastrategie. Mijn doelstelling is minimaal 3 keer per week een blog te schrijven, ook al ben ik geen redacteur en is m’n geschreven Nederlands niet altijd helemaal geweldig (dyslectisch) maar toch doe ik het.

Het schrijven van dit soort stukken helpt mij met het nadenken waar ik mee bezig ben. Andere blogjes met actuele statistieken zorgt er indirect voor dat ik mezelf  ‘dwing’ up to date te blijven. De opgedane kennis deel ik met mijn klanten of ik pas het toe aan bestaande projecten.

Dit blogje biedt mijn klanten bovendien inzage in mijn wereld. Ze zien waar ik vandaan kom, waarom ze Innotrends juist moeten inhuren. Niet door middel van een platte advertentie. Nee, door inhoudelijke kennis-deling. Deel ik alleen maar kennis en kun je er iets mee? In sommige gevallen zoals het delen en vertalen van statistieken waarschijnlijk wel. Maar waar de meeste bedrijven last van hebben is niet het gebrek aan statistieken of kennis over bepaalde zaken.

Het probleem ligt meestal bij het doorvertalen van statistieken, trends en innovaties naar de business. Waar te beginnen….Gaan we nou social media inzetten of niet? Moeten we niet nieuwsbrieven gaan inzetten? Kortom- een gebrek aan een missie, visie en diverse strategieën.

Misschien kunnen we je helpen?