Gebruik long-tail zoekwoorden voor betere zoekresultaten (deel II)

Geschreven door: 

Scott Collins

Facebook
Google+
Twitter
LinkedIn
Gebruik long-tail zoekwoorden voor betere zoekresultaten (deel II)

In onze vorige blog heb je kunnen lezen waarom long-tail zoekwoorden je helpen met het verhogen van het aantal bezoekers van je website. In dit blog leer je een methode voor het bepalen van de juiste LTZ en hoe je ze op een effectieve manier in je content terug laat komen. Long-tail zoekwoorden lossen heel specifiek een vraag of specifiek gedefinieerd probleem op bij de persoon die zoekt. Daardoor ranken deze zoekwoorden meestal een stuk beter dan een vergelijkbaar ‘normaal’ zoekwoord.

Bepaal sterke long-tail zoekwoorden voor jouw website

De eerste stap naar het toepassen van long-tail zoekwoorden is onderzoek. Je bepaalt welke zoekwoorden relevant zijn voor jou. Volg deze simpele stappen om je LTZ te bepalen:

Stap1: Start met hoofd zoekwoorden. Stel, je wilt klanten trekken voor jouw slijterij in Haarlem. Mensen kunnen ook online bestellingen plaatsen, die je vervolgens aflevert op locatie. Dan wil je gevonden worden voor het zoekwoord ‘slijterij haarlem’. Om nu long-tail variaties van dit zoekwoord te vinden, ga je naar de Google Keyword Planner en daar voer je ‘slijterij’ in. Scroll vervolgens naar beneden en klik op ‘Ideeën opvragen’. Klik op de zoekwoordideeën tab om alle zoekwoorden die gerelateerd zijn aan ‘slijterij haarlem’ te tonen:

long-tail zoekwoorden onderzoek met slijterij haarlem

Stap2: Kijk naar de meest relevante zoekwoorden waar veel vraag naar is. Zorgt dat het zoekwoord wat je selecteert echt relevant is, want je gaat het uitbreiden naar langere variaties. In dit geval kiezen we voor het populaire ‘bier in aanbieding’.

Stap3: Gebruik nu een andere tool om meer long-tail variaties te vinden van ‘bier in aanbieding’ die ook relevant zijn voor zoekers in haarlem. Een goede (en gratis) tool is Ubersuggest

Stap4: We voeren nu ‘bier in aanbieding haarlem’ in bij de tool van Ubersuggest. We krijgen nu een lijst met relevante long-tail zoekwoorden.

ubersuggest long-tail zoekwoorden onderzoek

Stap5: Creeer SEO content met je gekozen LTZ. Hoe je dat precies doet?
Focus je op de intentie van de zoekopdracht:

Gebruik intentie om je long-tail zoekwoord doeltreffend in een pagina te verwerken

Nu is het zaak om te begrijpen wat het achterliggende doel is bij de relevante gevonden LTZ. Deze intentie is nog belangrijker dan de zoekwoorden zelf. Door altijd te focussen op intentie, zal je vanzelf content creëren die relevant is voor jouw doelgroep.

Deze techniek wordt in het engels keyword targeting genoemd. Kortweg komt het erop neer dat je een zoekwoordt kiest, en content hiervoer schrijft die over de intentie achter de zoekopdracht met dit zoekwoord schuil gaat.

Schrijf je SEO content vanuit de consument

In het voorbeeld van de slijterij gaat het er dus om; waarom zoeken mensen bijvoorbeeld op ‘aanbieding amstel bier jumbo’? Waarschijnlijk omdat ze gehoord hebben dat er een kortingsactie gaande is bij de Jumbo, of misschien zijn ze wel gek op Amstel bier en is de Jumbo de dichtstbijzijnde supermarkt. In het laatste geval richt je je dus op consumenten die op zoek zijn naar Amstel bier dat in de aanbieding is. Je SEO content kan dan, bijvoorbeeld, een blog zijn over wat de beste manier is om bier aanbiedingen in supermarkten in Haarlem te vinden. Om dan tenslotte uiteraard af te sluiten met de mededeling dat in jouw slijterij de meeste keus is in heel Haarlem als het gaat om bieren en andere alcoholische dranken.

Dit is een heel beknopte minitraining wat betreft het vinden en toepassen van long-tail zoekwoorden.

Heb je nog vragen over de toepassing van long-tail zoekwoorden? Neem dan contact met ons op en we helpen je direct op gang!