Gebruik een social media sales funnel als toevoeging op je SEO

Geschreven door: 

Scott Collins

Facebook
Google+
Twitter
LinkedIn
Gebruik een social media sales funnel als toevoeging op je SEO

SEO is een van de beste manieren om webverkeer van kwaliteit op je website te krijgen. Het is echter wel een intensieve bezigheid waar je geduld voor moet hebben.

Een goede digitale media strategie bestaat dan ook uit meerdere gecombineerde tactieken. Naast het gebruiken van betaalde methodes zoals AdWords om je product of dienst hoger in de zoekresultaten te laten belanden, is het gebruiken van social media ook een zeer effectief middel. Facebook en Instagram worden tegenwoordig veelvuldig gebruikt als voorkeurskanaal voor online winkels en dienstverleners. Met een beperkt budget kun je namelijk gauw resultaten boeken; mits je jouw campagnes correct opstelt natuurlijk.

Een sales funnel als toevoeging op je SEO

Waarom is nog niet iedere bedrijf zijn SEO aan het aanvullen met social media advertenties? Simpelweg omdat het voor veel ondernemers onbekend terrein is. Sociale advertenties draaien immers om het vertellen van een verhaal, en het aanspreken van een potentiële klant door een series van posts waarmee je hem of haar verleidt tot de aanschaf van jouw product of dienst. Niet iets wat iedereen in de vingers heeft.

Hoe maak je nou zelf zo’n zogenaamde sales funnel met jouw social media account? Gewoon, door ons handzame stappenplan te volgen. Want daarmee verstevig je jouw aanwezigheid op social media zodat je conversies zullen toenemen!

Stap1: Bouw een funnel

Een social media funnel is een metafoor voor de weg die een klant doorloopt. Deze weg begint met het allereerste contact met een merk, en eindigt -hopelijk!- in een aankoop. Een succesvolle funnel begint dan ook met een advertentie (in de breedste zin van het woord) die de interesse van een klant wekt. Zodra deze initiële interesse is gewekt, moet je met een volgende advertentie de klant onderwijzen over jouw product of dienst en er voor zorgen dat er een noodzaak ontstaat. De laatste etappe van de sales funnel bestaat uit advertenties die relevante en eenvoudig te vinden Calls to Action bevatten waarmee je jouw klant aanmoedigt om tot aankoop over te gaan. Klik hier om direct je bestelling te plaatsen is een voorbeeld van een CTA.

Stap 2: voeg authentieke content toe

Facebook en in zekere mate ook Twitter zijn zo uniek en verschillend doordat content van hoge kwaliteit gratis en snel verspreid wordt. Met likes, tags, en dus meer bezoekers voor je website als gevolg. Het bereik van een advertentie van niveau gaat vele malen verder dan alleen het initiële publiek. Dus: maak een aantrekkelijke video, blogpost of infographic die de aandacht van je publiek trekt, zonder dat het al te veel een verkoopverhaal wordt. Mensen zijn veel eerder geneigd om een post te delen als deze bruikbare informatie en leuke feiten bevat.

Stap 3: Maak verschillende versies

Het optimaliseren van je landingspagina is cruciaal als je online iets wilt verkopen. Een kleine variatie in prijs, je woordkeuze of zelfs het design kan direct invloed hebben op het succes van je landingspagina. Door verschillende varianten van je landingspagina te bouwen, met op iedere pagina ook weer verschillende prijzen, kun je met behulp van test software precies uitvogelen welke combinatie het beste werkt. Veelgebruikte variaties zijn bijvoorbeeld verschillende CTA’s en kiezen om de verzendkosten in de prijs te verwerken of niet.

Stap 4: Houd je data in de gaten

Facebook ads geven je enorme hoeveelheden data waarmee je tot in detail het gedrag van je doelgroep analyseert. Dit kan heel handig zijn, mits je de juiste data correct interpreteert. In de eerste maand van je campagne zul je veel tijd kwijt moeten zijn aan analyse. Zodra je genoeg data hebt verzameld kun al jouw inzichten toepassen in je funnel. En zo blijf je analyseren en implementeren totdat je de gewenste resultaten hebt behaald!

Volg deze vier stappen om om een succesvolle  sales funnel op social media te bouwen. Niet alleen helpen deze stappen je direct bij het verkopen van je producten, ook zal je er verkeer mee naar je website krijgen die bestaat uit gebruikers die specifiek op zoek zijn naar de vragen waar jij antwoord op hebt! Een top aanvulling op je on-page SEO dus!

Heb jij ervaring met het opzetten en onderhouden van een succesvolle sales funnel? Laat het ons weten in de comments!