4 dingen over SEO die je nog niet wist (of was vergeten)!

Geschreven door: 

Scott Collins

Facebook
Google+
Twitter
LinkedIn
4 dingen over SEO die je nog niet wist (of was vergeten)!

SEO. Is het nu een wetenschap of een dark art? De meningen blijven verdeeld. Feit blijft echter dat een SEO expert je echt kan helpen om meer bezoekers naar je website te halen en een hogere conversie te bereiken. Hoe? Met een hoop kennis, ervaring en een niet te stoppen drang om constant te blijven leren en innoveren.

Maar, als je de hele dag op een hoog niveau bezig bent met SEO, dan kan het gebeuren dat je de basics een beetje uit het oog verliest. Daarom, voor de SEO expert en de nietswetende amateur: 4 dingen die je niet (meer)wist over SEO:

1: Laat je niet in met malafide praktijken

Iedereen die je belooft dat je binnen 10 dagen je website meerdere plaatsen omhoog in de Google ranking krijgt moet je wantrouwen. En SEO bureaus die je garanderen dat je op nummer 1 zult belanden moet je zeker vermijden. SEO is een langetermijnstrategie voor je onderneming, en niet iets wat je met truukjes en een kortere route wel even doet. Er zijn een flink aantal SEO methodes beschikbaar die actief door Google bestraft worden: dat betekent dat jouw website een penalty van Google krijgt als je je hiermee inlaat. In het ergste geval is jouw website dan niet meer vindbaar. Heb je het idee dat je (ongewild) een zogenaamde black hat SEOer hebt ingeschakeld en zijn je bezoekersaantallen juist flink gedaald? Neem dan snel contact met ons op, zodat we je direct kunnen helpen om te herstellen en alsnog te groeien!

2: Design je site voor mensen

Hoe belangrijk SEO ook is, je website is voor mensen bedoeld. Optimaliseer je pagina’s en teksten dus voor echte websitebezoekers, en niet voor de robots van Google. Denk na hoe jouw sitebezoekers over je webpagina navigeren, welke pagina’s elkaar logisch opvolgen en hoe ze de informatie die ze zoeken makkelijk kunnen vinden.

Houd je aan ontwerprichtlijnen zodat je webpagina er strak uitziet en intuïtief is. Huur hier vooral iemand voor in als dit niet jouw sterkste kant is! Een SEO expert kan je precies vertellen waar je goede ontwerpers vindt.

3: Featured Snippets zijn zoekresultaat nummer 0!

Iedereen gebruikt het en is er gek op. Zelfs als je het niet eens bewust doet; featured snippets. Vaak als je een algemene vraag intikt in Google (bijvoorbeeld: ‘wanneer begint de zomertijd’) dan wordt het antwoord op je vraag weergegeven boven de zoekresultaten. Je hoeft nergens op te klikken! Dit is een featured snippet. Uit onderzoek blijkt dat webpagina’s die gebruikt worden om featured snippets te leveren een significante toename in bezoekersaantallen te verwerken krijgen.

zomertijd featured snippet

Hoe kom je nu met jouw webpagina daar bovenaan de zoekresultaten van Google te staan? Door je content zo veel mogelijk te optimaliseren op een manier alsof je vragen beantwoordt. Je moet dan wel zowel de vraag als het antwoord heel expliciet op je webpagina verwerken. Ook belangrijk: als je informatie geeft, verkoop dan niet op dezelfde plaats op je website. Google is slim en heeft direct door dat je iemand via informatie in een verkoopkanaal wilt duwen. Schrijf dus pagina’s puur om te informeren. Dan komt die conversie heus wel goed op een ander deel van je webpagina. Webpagina’s die strak geoptimaliseerd zijn en informatie in een geordende vraag/antwoord manier behandelen maken een goede kans om gebruikt te worden voor featured snippets.

4: Google vernieuwt zichzelf constant

Weet je hoe vaak Google het zoekalgoritme aanpast? 3 keer per dag! Daarnaast is de zeer complexe software ook in staat om zichzelf automatisch te verbeteren. Kortom: SEO is een continu veranderende discipline. Je kunt niet een webpagina ‘seo klaar’ hebben, en dan vervolgens gaan zitten wachten tot de klanten en het geld vanzelf binnenstroomt. Nee, het is een proces waar je geregeld hard aan moet werken. Maar dan zie je ook echt resultaat!

Welk SEO weetje is voor jou het meest verrassend?