GRATIS WEBSITE SCAN

Nieuwe website nodig? Voorkom teleurstellingen

Blogger Tips 0 Comments

Vandaag wil ik het hebben over het laten ontwikkelen van nieuwe websites of het optimaliseren van bestaande websites. Ik ga specifiek in wat moet je weten voordat je de opdracht aan iemand gunt. Dit doe ik omdat ik regelmatig ondernemers spreek die voor een paar honderd euro even een website hebben laten bouwen maar later inzien dat de doelstellingen niet worden bereikt. De reactie is vaak “tja, voor die 300 euro had ik misschien ook niet al te veel moeten verwachten”. Die 300 euro is misschien wel eens je duurste website ooit. Want als doelstellingen niet worden behaald, doordat de website niet juist is geoptimaliseerd, loop je een hoop omzet mis. Klinkt dit bekend, lees verder.

Het begint bij nadenken:

Voordat je überhaupt ontwikkelaars uitnodigt over het ontwikkelen van je nieuwe website is mijn advies: Neem de tijd goed na te denken wat de doelstellingen exact zijn. Dit denkproces zal ten goede over het totale process. Als je de “waarom” vraag kunt beantwoorden ben je al goed op weg.
“Waarom heb ik een nieuwe website nodig”? Het kan zijn dat je niet direct alle antwoorden direct weet. Schrijf deze vragen vooral op en denk erover na of deel deze vragen met je vrienden. Je beste vrienden staan in de rij als je tips en adviezen nodig hebt. Wees er wel van bewust dat deze adviezen niet altijd op de waarheid zijn berust of ze hebben een paar jaar geleden iets gehoord dat vandaag niet meer relevant is. Maar dat terzijde.

De juiste ontwikkelaar vinden:

Dit is lastig. Ik ben van mening dat de meeste ontwikkelaars op zich allemaal best goed zijn. De een wat beter dan de ander. In de meeste gevallen, zeker als het om een WordPress website gaat, zijn de meeste ontwikkelaars bekend met het systeem. Het is daarom lastig te bepalen wie het beste is. Omdat we dit lastig vinden gaan we prijzen vergelijken. Hier komt het: als je prijzen gaat vergelijken dan zie je enorme verschillen. De een vraagt €300 euro en de ander vraagt €1500 enz.
Meestal selecteert men op prijs maar dit kan juist duurder uitpakken als je niet goed weet waar je op moet vergelijken.

De briefing:

Zodra je tijdens het denkproces  diverse vragen heb beantwoordt heb je eigenlijk kun je gemakkelijk deze verrijken door concrete doelstellingen erbij plaatsen. Deze doelstellingen én verwachtingen samen maakt de briefing. Deze briefing kun je gebruiken richting de te selecteren ontwikkelaars. Deze briefing moet je uiteraard bewaren omdat dit je controle document is. Na het lanceren van je nieuwe website, wil je er zeker van zijn dat alles is opgeleverd zoals in de brief stond vermeld.

Tips voor een goede briefing:

  • Beschrijf je doelstellingen (minimaal 3) bijvoorbeeld: Hoeveelheid bezoekers, wat wil je bereiken enz
  • Belangrijke zoektermen (waar wil je op gevonden worden, wie zijn de concurrenten)
  • Ontwerp: welke websites vind je mooi, wat spreekt je aan qua indeling
  • Nadat de website is opgeleverd: hoe ziet de klantenservice eruit.
  • Wie verzorgt de hosting en beheer & onderhoud
  • Wat als je na het opleveren van de website iets kapot gaat?
  • Als je een vraag hebt – kost het geld?

Uitnodiging van ontwikkelaars:

Zeker als je een WordPress website wilt laten ontwikkelen zijn er heel veel mensen te vinden. WordPress is de meest gebruikte CMS ter wereld. Mijn advies is selecteer 5 a 8 Wordpress ontwikkelaars, bel ze even en laat weten dat je ze graag wil uitnodigen. Voordat je een concrete afspraak met ze maakt wil je eerst jouw briefing aan ze mailen. Je wenst binnen max 5 dagen een uitgewerkte offerte te ontvangen. Als deze eenmaal binnen zijn zou ik de goedkoopste, de duurste en diegene die in het midden zit uitnodigen voor een gesprek. Prijs is zeker niet het allerbelangrijkste. Je moet namelijk met deze persoon gaan samenwerken. Het is daarom van belang dat je met deze persoon een klik hebt. Heb je het niet moet je stoppen en een ander ontwikkelaar selecteren.

Na oplevering van je website:

In mijn beleving begint dan pas het echte werk. Je gaat namelijk dan pas merken of je website inderdaad voldoet aan de doelstellingen. Wordt je beter in Google gevonden, genereert je nieuwe website meer omzet enz enz. Om dit soort informatie te achterhalen moet je gaan meten. Dit gebeurt meestal van Google Analytics. Zo’n beetje alle ontwikkelaars zullen een Google Analytics plugin toevoegen. Het probleem is echter, begrijp je wat er staat en hoe je iets moet aanpassen.

Website APK

Een ander belangrijk onderdeel is wat ik een technische website APK noem. Ik voer deze technische APK uit voor mijn bestaande klanten maar ook voor nieuwe klanten. Ik controleer o.a. of de page speed (snelheid van laden) voldoende is. Laadt je website binnen 1 seconde is er niks aan de hand….duurt het langer raak je klanten kwijt. Normaliter controleert de website ontwikkelaar de page speed niet. Want het oplossen van page speed problemen kost tijd. Voor de 300 euro website ontwikkelaars is dit niet rendabel en aangezien je toch niets begrijpt over websites, zie je het niet. Page speed is niet het enige waar ik naar kijk. Vaak worden websites met foutieve code opgeleverd of code waarbij de browser trager van gaat responderen.

Zoekmachine optimalisatie

Zoekmachine optimalisatie is een ander super belangrijk onderdeel. Iedere ondernemer wil bovenaan staan in Google. Ik kan je uit de illusie helpen, it’s not gonna happen’. Je kunt absoluut met een aantal sleutelwoorden hoog staan, zelfs op nummer 1. Maar alle zoekwoorden? Nee, daar geloof ik niet in.
Wordpress heeft een aantal plugins waaronder Yoast. Deze plugin zal helpen met het optimaliseren van je pagina’s maar deze plugin is miljoenen keer gedownload en gebruikt. Het effect hogerop te komen is daarom beperkt. Desondanks is het gebruik van Yoast een aanrader.

Belangrijk onderdeel bij zoekmachine optimalisatie is te weten te komen welke sleutelwoorden jouw concurrenten het meest opleveren. Je kunt vervolgens hierop gaan focussen of ervoor kiezen juist andere sleutelwoorden te gebruiken. Hoe dan ook, ik heb mooie licenties afgenomen waarbij ik je inzage kan geven welke zoekwoorden van belang zijn, hoeveel bezoek het kan opleveren en wat je moet doen om hogerop te komen in de zoekmachines.

Conclusie

Kortom: voordat je met een ontwikkelaar in zee gaat, zorg dat je goed hebt nagedacht wat de doelstellingen zijn. Vergeet niet dat het echte werk, na de oplevering van je nieuwe website, van start gaat want dan moet je gaan optimaliseren richting je doelstellingen

Geef een reactie