Gebruik schema markup om meer en betere bezoekers te krijgen

Geschreven door: 

Scott Collins

Facebook
Google+
Twitter
LinkedIn
Gebruik schema markup om meer en betere bezoekers te krijgen

Schema markup is een vorm van microdata, die zoekmachines meer context geeft over jouw website. Klinkt vaag? Is het helemaal niet. Schema opmaak is een initiatief van meerdere grote bedrijven die samen hebben gewerkt. Het resultaat is een database die te vinden is op Schema.org. Hoewel schema (en andere soorten gestructureerde opmaak formaten) al een aantal jaar bestaan, nemen nog relatief weinig websites de moeite om schema-microdata te implementeren. En dit terwijl het de kwaliteit van zoekresultaten duidelijk verbetert. Hoe schema data jou kan helpen om betere bezoekers te trekken leggen we uit in dit blog.

Wat is schema markup

Schema is een soort microdata die het voor zoekmachines eenvoudiger maakt om de informatie op je webpagina’s effectiever te analyseren en te interpreteren, zodat ze relevante resultaten aan gebruikers kunnen leveren op basis van zoekopdrachten. Deze informatie wordt al getoond in de zoekresultaten.

Zo is het bijvoorbeeld voor zoekmachines moeilijk om tijden en datums correct te interpreteren. Dit komt onder andere door de verschillende manieren waarop datums worden opgemaakt, of een bepaald evenement in het verleden plaatsvond of dat het nog moet gaan gebeuren in de toekomst. Met schema markup kun je voor bijna elke soort data duidelijk aangeven waar het precies over gaat. Dus ook of een getal een datum is bijvoorbeeld.

Wat is Schema.org?

Schema.org is de centrale hub op het internet voor het Schema-project. Het is een samenwerking tussen Google, Bing, Yahoo! en de Russische zoekmachine Yandex. Inderdaad, een aantal concurrenten heeft samengewerkt om het internet beter te maken voor iedereen. Fantastisch, toch?

Hoe werkt Schema markup?

Net als bij andere markup-indelingen wordt schema-microdata toegepast op de inhoud van een pagina om precies te definiëren wat het is en hoe het moet worden behandeld. Schema-elementen en -attributen kunnen rechtstreeks aan de HTML-code van een webpagina worden toegevoegd. Hierdoor krijgen zoekmachine’s meer data waarmee ze de webpagina beter kunnen classificeren.

In het onderstaande voorbeeld zie je een van de manieren waarop schema markup toegepast kan worden. De website van de NOS heeft delen van hun website voorzien van schema-microdata.

schema markup op de nos website

Niet alleen de website zelf wordt getoond, maar ook onderdelen van de navigatie (Nieuws, Sport, Uitzendingen enzovoorts). Deze specifieke schema markup heet Site Navigation Schema Markup. Naast deze markup zijn er nog vele andere manieren waarop je meer context aan een website kan geven.

Het toepassen van de markup is niet heel ingewikkeld; je voegt enkel een paar specifieke data tags toe binnen de HTML van je webpagina. Dit proces wordt uitvoerig uitgelegd op Schema.org.

Kan Schema je SEO verbeteren?

Het opnemen van schema microdata in je HTML-code helpt zoekmachines bij het analyseren van de inhoud van je pagina’s. Je website wordt dus effectiever geïnterpreteerd. Dit kan de zichtbaarheid van je pagina’s binnen de zoekopdrachten verbeteren. Het is echter belangrijk om op te merken dat het opnemen van schema (of een andere gestructureerde opmaak indeling) in je HTML code geen makkelijke  of snelle truc is om je SEO te verbeteren. Zie in plaats daarvan schema als een best practice om het zoekmachines eenvoudiger te maken om de inhoud van je website te analyseren en te tonen aan je doelgroep.

Wil je meer weten over schema markup en hoe dit jou helpt om meer en betere bezoekers naar je website te krijgen voor meer conversie? Neem dan contact met ons op voor een gratis analyse van jouw webpagina zodat we je precies kunnen vertellen hoe je hiermee aan de slag kunt.